Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Vad är SEO och varför är sökmotoroptimering viktigt?

Sökmotoroptimering är själva kärnan och essensen av en webbplats som kan innebära att du får eller inte får besökare. Om användarna inte kan nå webbplatsen och den inte syns i sökmotorer bör du ställa dig frågan varför företaget överhuvudtaget skaffat sig en webbplats. Är det för att man har ett såpass starkt varumärke att man inte tror att människor använder sökmotorer för att hitta en webbplats? Jag har tom pratat med webbansvariga på stora koncerner som inte varit intresserade av sökmotoroptimering eftersom ”man vänder sig till B2B-segmentet”.

De flesta entreprenörer är intresserade vad man kan göra för att förbättra positionerna på Google. Om jag hade fått 1 krona av alla som vill komma högst upp på sökningarna inom en konkurrensutsatt nisch skulle jag vara förmögen. Sökmotoroptimering tar tid, kräver mycket slit och följaktligen kostar det pengar. Men investeringen ger resultat när man börjar optimera upp en webbplats och vågar man riskera att inte ta det utrymmet på nätet som man kan ta? Risken är ju att konkurrenter annars kommer vara där och ta marknadsandelar.

Hur stor andel av trafiken kommer från sökmotoroptimering?

Man brukar säga att 51% av all webbtrafik är från organiska sökningar (Källa: Brightedge 2015) men i företag som inte annonserar kan det vara upp mot 90% av trafiken. Det innebär att det är en väldigt stor andel av intäkterna som är direkt från sökmotoroptimering. Även om du inte har en webbshop så innebär en sökmotoroptimerad webbplats mer leads till din säljkår och högre varumärkeskännedom.

Men även andra kanaler än Google behöver sökmotoroptimering. Att optimera för olika sökmotorer som app store (mobil söket), Facebook, Youtube, Twitter, Linkedin kräver olika typer av metoder eftersom de fungerar på olika sätt.

Men har inte Google stoppat all sökmotoroptimering?

Nej sökmotoroptimering är ett arbetsområde som är dynamiskt och alltid kommer vara aktuellt eftersom spelreglerna förändras . Företag som Google gör allt för att hitta de som använder dåliga och spammiga metoder men grundprincipen är att man gör webbplatsen bättre, enklare att indexera samt förbättrar ryktet kring webbplatsen exempelvis genom att skaffa länkar är metoder som fortfarande gäller.

Hur jobbar ni med sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering består av 3 olika delar onsite optimering, offsite optimering och infrastruktur (teknisk seo). Onsite optimering handlar om hur en webbplats är byggd och handlar ofta om taktik. Offsite optimering har fokus kring hur olika länkar från andra webbplatser fungerar det kan handla om contentmarketing, PR, affiliate sajter och att man frågar om man kan få länkar. Teknik är saker som är relaterade till utveckling och IT-drift som IP-adresser och hastigheter av en webbplats.

För att ha en webbplats som rankar bra krävs det att man håller sig ajour med de senaste uppdateringarna men även att man regelbundet kontrollerar sin webbplats städar och korrigerar saker som behöver ändras. Det kan tex handla om sidor som inte längre fungerar eller länkar som går till sidor som plockats bort.

Se till att ha ett långsiktigt perspektiv och en strategi för din webbplats
När man bygger en ny webbplats eller ska uppdatera en webbplats är nyckelordsanalys en viktig del så att man skriver texter utifrån vad målgruppen söker på. Tidigare hade många ett perspektiv på ett fåtal nyckelord medan de flesta användarna använder flera sökord vid sina sökningar. Det innebär att mer sökordskombinationer, variation i språket och mer sökord används vid optimering av webbplatser.