Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Vad är CRO?

how_it_works_2Att CRO (Conversion Rate Optimization) och UX-design är mer än buzzwords och konverteringsoptimering har blivit allt viktigare för en webbplats. Idag jämförs utseenden på en webbplats mellan olika företag – vilket kan vara en enorm konkurrensfördel om du har en webbplats som skapar förtroende och ger dig kunder. Att få din webbplats att konvertera och ge dig kunder är en lågt hängande frukt som kan vara extremt lönsamt – i  synnerhet om du har en stor marknadsföringsbudget och ett känt varumärke.

CRO handlar till stor del om att använda feedback från användarna för att förbättra webbplatsen. Konverteringsoptimering förbättra användarupplevelsen vilket inte sällan innebär att man förbättrar de affärsmässiga målen som att få fler leads. Att öka upp konverteringen kan innebära att du får fler leads som fyller i ett kontaktformulär men det kan även vara fler som ringer, begär en offert eller registrerar sig för ett nyhetsbrev.

En del webbyråer jobbar så här med UX-design

Utvecklingsprocessen på flera webbyråer innebär ofta att de bygger mockups i Photoshop som de pitchar kunder. Därefter så sätter HTML-designers upp wireframes i HTML och slutligen tar en programmerare och bygger sidtyper. Resultatet med detta arbetssätt är extremt dyra lösningar som tar mycket tid att utveckla, som behöver specialanpassas för mobil och som tar lång tid. Resultatet blir att de fokuserar på grafik istället för att skapa intressant innehåll. Även om man använder WordPress blir lösningen hårt knuten till den webbyrå som har utvecklat den med de problem som det medför kring osäkerhet som SQL injection attacker.

En smartare utvecklingsprocess i WordPress

Vår modell för UX-design utgår från att använda de absolut bästa teman som finns på marknaden och som redan innehåller mängder av funktionalitet, sliders och bra typografi. För Expandtalks egna tema har vi använt temt bee som vi modiferat för att öka upp hastigheten – men vi har idag ett bättre favorittema för kundprojekt.

Självklart går allting att skräddarsy och vi använder naturligtvis Photoshop – men vår utvecklingsmodell utgår från teman som tagit internationella gränssnittsdesigner flera månader att utveckla och som används av många professionella webbdesigners och som har mallar för olika nischer. Grundkrav är att de ska fungera bra med SEO och på olika typer av skärmar men även fungera att trycka in webbshoppar och forum.

UX design tidning Företagsprototyp

De teman som vi använder har större möjligheter att styra design, sliders och typografi än standardlösningar på WordPress. Vanligtvis finns det material eller en grafisk profil som vi utgår från som vi lägger in i temat. Ifall du vill ha grafiskt stöd kring webbplatsen så har vi experter med flera års utbildning från designskolor som Berghs som kan göra finjusteringar och vi kan också anpassa sajterna så att de känns mer svenska i val av bilder.

UX design  UX design

Vi vill bygga information och skapa portaler för företag att växa i och inte bara några snygga mockups för att imponera internt. Vi bygger fullskaliga webbplatser där vi utgår från er befintliga sajt och ser till att ni inte tappar besökare. I vår process lägger vi mindre tid på utveckling vilket vi istället kan använda till att skapa intressant och inte minst läsvärt innehåll.

Konverteringsoptimering – vad vill du konvertera på?

När en webbplats väl är lanserad börjar det viktiga arbetet med konverteringsoptimering. Det finns olika sätt att mäta konverteringar beroende på vad du har för affärssyfte med din webbplats. Ofta handlar det om att få en konvertering eller leads som man kan gå vidare och bearbeta men webben kan också vara en försäljningskanal för säljarna. I vilket fall bör man fundera på saker som konverteringsgrader och hur man kan öka upp antalet leads exempelvis genom att göra förändringar på webbplatsen som ökar interaktionen. Det kan handla om att visa telefonnummer tydligt men också hur du disponerar innehållet och olika knappar.

Verktyg som hjälper till att förbättra webbplatser

Genom konverteringsoptimering, heatmaps och A/B-testning förbättrar vi webbplatser. Vi har jobbat operativt med A/B-tester där vi testat färgval, knappstorlekar, olika typer av trustsignaler och kontinuerligt jobbat med tester. I våra jobb med konverteringsoptimering sätter vi upp ett antal teser som vi testar för att successivt förbättra webbplatsen och därefter kör man testet. En del väljer att köra multivariabla tester där man ser på flera faktorer samtidigt men vi föredrar att hålla testerna enklare och se till att man får ett statistiskt underlag på det som vi testar.

Genom webbanalys går det att se hur en sajt används och en förbättrad användarupplevelse ger minskad bouncerate något positivt för webbplatsens sökmotoroptimering (SEO) enligt Searchmetrics studie om rankingfaktorer 2015.

Utöver Google Analytics så finns det en del andra verktyg för konverteringsoptimering. Google Analytics har däremot fördelen att du kan spåra konverteringar och se hur pass bra olika kampanjer går i Adwords.

  • Ethnio
  • Clicktal
  • Crazy egg
  • Qualaro
  • Snapp Engage
  • SurveyMonkey

 

Heatmaps

Genom att använda heatmaps för en webbplats ser du snabbt hur sajten används och vad som går att förbättra och designa om så den blir mer användbar.

Heatmaps

Bild: Heatmaps används för att se hur en webbplats används och vad användarna klickar på.

 

Vårt favoritprogram kring CRO har stöd för:

  • Polls och undersökningar
  • Surveys
  • Heatmaps
  • Form Analytics
  • Visitor recordings
  • Rekrytera testare för användartester

 

Litteratur om CRO

Bibeln inom CRO är:
”You should test that!” av Chris Goward.