Konsten att skapa effektiv email marknadsföring
E-post har hjälpt till att spara massor av tid och pengar för många människor. Email marknadsföring är en av de mest effektiva digitala kanalerna som tyvärr inte får den digitala kanalen inte speciellt mycket uppmärksamhet men som är en viktig del i en effektiv digital marknadsplan. E-postmarknadsföring använder stora mängder trafik med smartphones och surfplattor. Dock är öppningsfrekvensen fortfarande relativt låg på grund av bättre filtrering av reklam och användare med flera e-postkonton för olika ändamål. Om man använder nyhetsbrev så ser man att de har ofta en stor betydelse för trafiken som drivs till en webbplats.
Vilka nyhetsbrev är bra
Nyhetsbrev kan vara en extremt effektiv marknadskanal att hålla kontakten med befintliga kunder. En av utmaningarna är att mail klienterna hanterar html på olika sätt vilket gör att det blir stora begränsningar för designers och utvecklare. Bland de mest populära systemen för att hantera massmail finns mailchimp som är gratis till en viss nivå. I Sverige har vi en del större system som Apsis som många använder.
Metoder att få email listan att växa
Det finns olika metoder att få email listan att växa som att:
- Köra PPC kampanjer dvs mot att få folk att signa upp på nyhetsbrevet
- Använd en gratis rapport, white-papers eller något som lockar människor att signa upp
Verktyg för att hitta email adresser
- https://emailhunter.co – har mer än 15 miljoner emailadresser och hittar från väldigt många email adresser från företag.
- http://sellhack.com – är ett extension till de vanligaste webbläsarna som Chrome och Firefox som hjälper dig hitta mailadresser från social media. Du måste registrera dig för att använda tjänsten.
- https://www.voilanorbert.com
Outreach kampanjer
Det finns olika typer av email marknadsföring och en av de mest effektiva är det som går under benämningen outreach där vi försöker personalisera och automatisera emailen – ofta genom att koppla ihop sig med mailservern. Syftet är ofta för att skaffa externa länkar till sin webbplats.
CTR inom email kampanjer
Man använder öppningsfrevkens och CTR s0m mått vid email kampanjer och olika metoder för att förbättra CTR:en som att grafiken på email kampanjen är känns igen från webben och att du använder logotype, rubriker och knappar som är byggda med HTML istället för bilder. Kampanjer med bilder har 42% högre CTR än de utan bilder enligt en undersökning från Vero. Läs mer hur du kan förbättra CTR:en på emailen i den här bloggposten från Kissmetrics.
Nackdelar med e-post som kommunikationsmedel
Det finns vissa nackdelar med att använda e-post som ett kommunikationsmedel. Många människor kolla sin e-post många gånger under dagen, vilket hämmar deras produktivitet. De har blivit beroende av e-post så att de spenderar timmar att läsa och svara, även på skräppost. Och att sortera ut skräppost från din önskade e-post och separera skräp från guldkorn kan vara en mycket tidskrävande aktivitet. För den som är annonsör betyder det att man behöver sticka ut i mediabruset och samtidigt se till att mailen inte fastnar i spamfilter.
Liknande artiklar
Användardata som rankingsignal
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.