Användningen av e-post inom marknadsföring är en kanal som kan främja företagets varumärke, produkter, och tjänster samtidigt som det förbättrar kundlojaliteten.
E-postmarknadsföring är en form av marknadsföring som kan göra kunderna på din e-postlista medvetna om nya produkter, rabatter och andra tjänster. Det kan också fungera som thought-leadership och försäljning för att utbilda din publik om värdet av ditt varumärke, eller hålla kunderna engagerade mellan köpen.
Skaffa leads genom e-postmarknadsföring
E-mail marketing och nyhetsbrev är en extremt effektiv digital marknadföringsstrategi där man skickar email till prospect och kunder. Enligt Hubspots State of Marketing Report 2023 får varumärken i genomsnitt tillbaka 36 dollar för varje spenderad dollar på e-postmarknadsföring. Hyper-personalisering och användning av AI förbättrar engagemang och ROI.
Att skicka kalla email kan fungera för marknadsföringen även om det alltid är bättre att kommunicera och skapa en relation. Genom att hitta rätt målgrupp med e-post kan du vaska fram leads. Fördelen med nyhetsbrev är att du äger kanalen själv och inte är i händerna på de stora techbolagen och deras algoritmer. Nackdelen är att det ofta tar tid att bygga upp en trogen läsarkrets, och att servera intressant innehåll på en regelbunden basis kräver en dedikerad redaktör. Ofta är det enklare för större bolag som har ett välkänt varumärke och naturliga contentströmmar att bygga upp en målgrupp än vad det är för en liten startup.
Tänkt på att konverteringsgraden till att prenumera behöver optimeras. Det är viktigt att göra e-postmeddelanden tillgängliga för alla, med tanke på de många människor som har visuella funktionshinder. Dessutom ger varje nyhetsbrev en möjlighet att mäta öppningsfrekvens av nyhetsbrevet, vilka artiklar som klickats på mest med mera.
Verktyg
Verktyg för e-postmarknadsföring och skicka kalla email är:
Tilläggsverktyg
- Verktyg om du vill bygga e-post med sekvenser exempelvis MixMax och Anyleads.
- Verktyg för att ta fram e-post från ett företag: Clearbit, Email hunter, Toofr, email grabber
- Verktyg för att skrapa fram emailadresser: scrapebox, webscraper.io, import.io
- Verktyg för att ta fram e-post från Twitter och Instagram: Geekmail
Verktyg för marknadsföring med nyhetsbrev
- Convertkit – skapa formulär och hantera mejllistor
- Mailchimp – skapa nyhetsbrev och mejllistor
- Klaviyo
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.