Användningen av e-post inom marknadsföring är en kanal som kan främja företagets varumärke, produkter, tjänster och förbättra kundlojaliteten. E-postmarknadsföring är en form av marknadsföring som kan göra kunderna på din e-postlista medvetna om nya produkter, rabatter och andra tjänster. Det kan också fungera som thought-leadershiop och försäljning för att utbilda din publik om värdet av ditt varumärke eller hålla dem engagerade mellan köpen.
Skaffa leads genom e-post marknadsföring
E-mail marketing och nyhetsbrev är en extremt effektiv digital marknadföringsstrategi där man skickar email till prospect och kunder. Att skicka kalla email kan fungera marknadsföringen även om det alltid är bättre att kommunicera och skapa en relation. Genom att hitta rätt målgrupp med epost kan du vaska fram leads. Fördelen med nyhetsbrev är att du äger kanalen själv och är inte i händerna på de stora techbolagen och deras algoritmer. Nackdelen är att det ofta tar tid att bygga upp en trogen läsarkrets och att servera intressant innehåll på en regelbunden basis kräver en dedicerad redaktör. Ofta är det enklare för större bolag som har ett välkänt varumärke och naturliga content strömmar att bygga upp en målgrupp än för en liten startup.
Tänkt på att konverteringsgraden till att prenumera behöver optimeras. Dessutom ger varje nyhetsbrev en möjlighet att mäta öppningsfrekvens av nyhetsbrevet, vilka artiklar som klickats på mest mm.
Verktyg
Verktyg för epost marknadsföring och skicka kalla email är:
Tillägssverktyg
- Verktyg om du vill bygga epost med sekvenser exempelvis MixMax och Anyleads.
- Verktyg för att ta fram epost från ett företag: Clearbit, Email hunter, Toofr, email grabber
- Verktyg för att skrapa fram email adresser: scrapebox, webscraper.io, import.io
- Verktyg för att ta fram epost från Twitter och Instagram: Geekmail
Verktyg för marknadsföring med nyhetsbrev
- Convertkit – skapa formulär och hantera maillistor
- Mailchimp – för att skapa nyhetsbrev och maillistor
- Klaviyo
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.