Hem » ecommerce » Ecommerce – öka försäljningen till din e-handel med effektivare SEO
Webshop och ehandel - fotografi på en kvinna som jobbar med en webbshop

Ecommerce – öka försäljningen till din e-handel med effektivare SEO

Har du problem att öka tillväxten och omsättningen genom att skapa mer försäljning online? Genom SEO kan vi hjälpa dig att få fler online transaktioner. E-handeln utgör en allt större andel av detaljhandeln och fler företag börjar utveckla en strategi som är baserad på SEO och Google.

För en e-handel är SEO:n verksamhetskritisk

Vill du förbättra din nuvarande e-handel och få den sökmotoroptimerad och få den att synas på nätet? Eller vill du starta en helt ny e-handels sajt?
Om du har en webbshop vet du hur pass viktigt det är att driva besökare till din nätbutik och då är det viktigt att du når rätt målgrupp och att sajten är optimerad så att de olika produkterna syns högt på Google.
En e-handel har ofta stora krav kring hur den ska utvecklas. Sökmotoroptimering för e-handel handlar ofta om mäta och förbättra konverteringar på de sökord där man har bra försäljning, låg konkurrens och höga täckningsbidrag.

Se till att ha processer för SEO:n

I en första nivå så brukar SEO-bolag se till att stukturen är rätt. Det handlar ofta om att bygga bra kategori sidor är bra men för att komma överst behöver man jobba strukturerat med flera andra delar.
Har du kvalitativa länkar från andra webbplatser?
Du behöver länka till dina sidor som det är hård konkurrens att synas på. Många SEO bolag erbjuder länkar från sina nätverk vilket fungerade för flera år sedan. Köper du länkar från dåliga länknätverk så tar du en enorm risk att webbsajten straffas av Google. 

Har du en innehållsstruktur som fungerar?
  • När du bygger en webbplats är innehållsstruktur extremt viktigt och att du bygger bra kategorisidor baserad på vad kunderna söker på.
  • Se till att du använder canolisering dvs att du berättar för Google vilken sida som du vill ranka på.
  • Du kan få dina produkter att visas gratis/organiskt på Google shopping och automatiskt lägga till strukturerad data på dina sidor.Du behöver också jobba med användarupplevelsen genom att erbjuda relaterade produkter.

Har du en Amazon strategi?
Amazons algoritm som kallas A9 fungerar annorlunda än Google och de premierar relevans och performance. Läs mer om Amazon.

Trafikkällor inom e-handel är samma som inom detaljhandel

Inom e-handeln jobbar man med flera olika kanaler med syftet att driva upp försäljningen till online och fysiska butiker. Ett viktigt mått är tex nya kunder till butiken och återkommande besök.

  • Se till att kunderna hittar dig och driv trafik genom organiskt sökmotoroptimering och SEO. Kunderna gör research och finns du inte med tidigt i processen tappar du många potentiella kunder.
  • Direkttrafik att man besöker sajten direkt vilket har betydelse för styrkan i varumärket
  • Google ads och sponsrade produkter och Google shopping
  • Onsite display
  • Offsite display
  • Social media annonsering och organisk trafik mot (Facebook och Pinterest)
  • YouTube
  • Nyhetsbrev
  • Nya trafikkällor som stInstacart annonsering

Vår metodik ger dig en träffsäker strategi

Under årens lopp har vi hjälpt många av Sveriges största varumärken med strategisk rådgivning inom e-handel. Vi har en metodik kring SEO efter att ha jobbat med flera olika webbshoppar med att optimera sajterna för Google. Vår tekniska erfarenhet sträcker sig från svenskutvecklade system till internationella webbhandelssystem inom e-handeln.
Läs mer om strategi för din e-handel

Scrolla till toppen