Vill du förbättra din nuvarande e-handel och få den sökmotoroptimerad och få den att synas på nätet? Eller vill ni sätta igång en helt ny e-handels sajt? Om du har en webbshop vet du hur pass viktigt det är att driva besökare till din nätbutik och då är det viktigt att det är rätt. Kanske kämpar du tappert med sökmotoroptimering för att få fler besökare men har inte expert kompetensen?
Vi har en metodik efter att ha jobbat med flera olika webbshoppar med att optimera sajterna för Google. Vår tekniska erfarenhet sträcker sig från svenskutvecklade system till internationella webbhandelssystem inom e-handeln.
Vad är viktigt att tänka på inom e-handel?
Det räcker inte med att sätta upp en webbshop och tro att man får kunder direkt. En effektiv strategi omfattar ett ekonomiskt tänkande kring logistik och supply-chain management, effektiv marknadsföring som att driva trafik till sajten och att få dessa att konvertera. Här är några buzzword att ha koll på:
Omnichannel
Ett starkt varumärke är enormt viktigt vid e-handel eftersom många sökningar är varumärkesspecifika. De stora vinnarna inom nätbutiker kommer vara de som både har fysisk butik och e-handel eftersom de kan dra fördel av sitt varumärke och samtidigt ha mindre lager. Det digitala utbudet måste överensstämma det fysiska utbudet i butiken vilket är vad många kallar omni-kanal strategi.
PIM
PIM står för Product Information Management och handlar om att centralt administera, marknadsföra och sälja produkter genom olika distributionskanaler.
Dropshipping och supply chain
Det är inte bara priset eller kvalitén på utbudet som avgör framgångsrik e-handel, det har blivit allt mer viktigt att ha effektiv logistik och infrastruktur som stödjer företaget; det måste finnas ett effektivt sätt att få varor från lager till butik och slutligen till kunden. Leveranserna måste även ske snabbt. Dropshipping är en teknik där man slipper att ha ett lager och istället beställer direkt från leverantör.
Marknadför dig genom digital media
Vil ni lyckas med er digitala försäljning måste man driva trafik till er webbplats och e-handel. I denna processe är det nödvändigt att ha 100% koll på kundresan och digital media och vad man betalar för att få kunder.
Trafikkällorna som vi jobbar med att optimera är:
En ehandel har ofta andra krav kring hur den utvecklas. Sökmotoroptimering för E-handel handlar ofta om mäta och förbättra konverteringar på de sökord där man har bra försäljning, låg konkurrens och höga täckningsbidrag. Amazons algoritm som kallas A9 fungerar annorlunda än Google och de premierar relevans och performance.
Läs mer om Amazon.
För e-handlare är det också viktigt att
Omnikanaler
Allt fler samordnar marknadsföringen i butik och på nätet och fler större bolag börjar att tänka omni-channel dvs att de digitala kanalerna ska stödja de fysiska butikerna. Glöm inte bort att syns du i sökmotorer så hjälper det dig även i andra kanaler (TV-reklam, Adwords, radioreklam, socialmedia, mobil).
Läs mer om e-handel och hur du kan utveckla den med SEO.
Eftersom sökmotoroptimering är själva infrastrukturen och det som leder till ungefär 60-80% av en webbplats är den digitala kanalen viktigast. E-handlare som satsar på sökmotoroptimering kommer ha ökade intäkter på lång sikt och en mycket betydande fördel gentemot sina konkurrenter.
Effektiv sökmotoroptimering inom e-handel är följande;
Duplicerat innehåll och andra tekniska problem förekommer ofta vilket kräver åtgärder. Det finns flera olika metoder för att bemöta och eliminera dessa problem.
Trenderna visar att sociala medier får större signifikans på marknaden. Word-of-mouth förekomma ofta vilket innebär att företagens rykteshantering blir nödvändigt för att konkurrera effektivt inom e-handel.
Men rykteshanteringen på den digitala marknaden i Sverige kan vara komplex. Vi har sett hur vissa konkurrenter ”skrapar priser” vilket medför att de kan slå ut prismekanismen och alltid kan presentera de bästa priserna på marknaden.
I vissa fall använda sig av icke-legitima medel för smutskastningskampanjer som förstör online ryktet på den svenska marknaden. Vi känner till metoder som upptäcker och motverkar detta. Utöver desinformationsbekämpning kan vi hjälpa med rykteshantering för att nå ut till så stor målgrupp som möjligt.
En del tror felaktigt att det inte ger något att köpa annonser hos Google. Ingenting kan vara mer felaktigt. Googles annons algortim premierar bra innehåll vilket ger rabatt även vid annonsering om du har bra innehåll som du köper annonsering för att visas.
Produktannonser får en betydande exponering på nätet och upp mot 26% av alla klick sker just på dem. Detta innebär att du bör ha en produktfeed i Adwords. På sikt tror vi även att programmatic – ett sätt att köpa annonsering med – kommer bli alltmer viktigt för större e-handlare och även här är det viktigt att man har satt infrastrukturen eftersom man annars får betala mycket för annonseringarna.
Ett fenomen inom e-handeln som drabbar nätförsäljare är då konsumenterna inte slutför sin transaktion och istället överger varor som de potentiellt skulle köpt. Andelen kan i vissa fall överstiga 2/3 av alla besökare och här finns det en stor potential att jobba målinriktat för att öka försäljningen.
Läs mer om övergivna varukorgar
Vid sökmotoroptimering för e-handel är det viktigt att sajten indexeras korrekt och att vara konstant underrättad angående dina målsidors ranking. Du behöver även identifiera ord och fraser som används inom din nisch.
Konfiguration av dina e-commerce mål är nödvändigt för att se hom dina digitala kampanjer är lönsama och hur verkningsfulla dina sidor är för generiska sökord eller varumärkessökningar. Vi har även räknat på konverteringsgrader utöver vilka nivåer som är acceptabla eller optimala för digital annonsering på Adwords samt affiliates. Konverteringsgrader spelar en stor roll och en kontinuerlig förbättring innebär ökad lönsamhet – speciellt vid annonsering.
Vi är oberoende konsulter som jobbar med de bästa e-handel systemen som:
Under årens lopp har vi hjälpt många av Sveriges största varumärken med strategisk rådgivning inom e-handel.
E-handeln kommer att växa eftersom målgruppen millenials – de som är födda mellan 1980-2000 – är en viktig konsumentgrupp som kommer att växa. Enligt Goldman&Sachs som har sett på målgruppen i USA kommer de att öka sin konsumtion med 15% under de närmsta 5 åren samtidigt som åldersgruppen innan dem -dvs baby boomers – kommer att minska sin konsumtion med 10%.
Millenials är en målgrupp som är uppväxta med Internet, mobiltelefoni och sociala medier. Utöver att de använder sig mer av internet för egna prisjämförelser är millenials är 3 gånger mer benägna att prata om en produkt över social media än baby-boomers och 10 gånger mer benägna att blogga om det.