E-handel och konsten att utveckla din webbutik med SEO

E-handel och sökmotoroptimering för webbshoppar som MagentoE-handel och sökmotoroptimering

Om du har en webbshop vet du hur pass viktigt det är att driva besökare till din nätbutik. Kanske kämpar du tappert med sökmotoroptimering för att få fler besökare.

Vi har en SEO metodik efter att ha jobbat med flera olika webbshoppar med sökmotoroptimering samt den senaste tekniken, och har optimerat dynamiska webbsidor men även sajter som varit relativt sökmotorvänliga. Vår tekniska erfarenhet sträcker sig från svenskutvecklade system till internationella webbhandelssystem inom e-handeln.

Viktiga faktorer för att driva framgångsrik e-handel

Vad är viktigt för mitt företag att tänka på inom e-handel?

De stora vinnarna inom nätbutiker kommer vara de som både har fysisk butik och e-handel eftersom de kan dra fördel av sitt varumärke och ha mindre lager. Det är inte bara priset eller kvalitén på utbudet som avgör framgångsrik e-handel, det har blivit allt mer viktigt att ha en effektiv logistik och infrastruktur som stödjer företaget; det måste finnas ett effektivt sätt att få varor från lager till butik – ifall det är möjligt ska  konsumenter kunna få varorna levererade hem. Leveranserna måste även ske snabbt och det digitala utbudet måste överensstämma det fysiska utbudet i butiken vilket är vad många kallar omni-kanal strategi.

Duplicerat innehåll och andra tekniska problem förekommer ofta vilket kräver åtgärder. Det finns flera olika metoder för att bemöta och eliminera dessa problem.

Millenials kommer innebära ett trendskifte inom e-handeln och ecommerce

Nya innovationer, sociala medier samt även en ny målgrupp – millenials -fått större betydelse på marknaden, krävs nya handelsstrategier för optimal anpassning.

E-handeln kommer att växa eftersom målgruppen millenials – de som är födda mellan 1980-2000 – är en viktig konsumentgrupp som kommer att växa. Enligt Goldman&Sachs som har sett på målgruppen i USA kommer de att öka sin konsumtion med 15% under de närmsta 5 åren samtidigt som åldersgruppen innan dem -dvs baby boomers – kommer att minska sin konsumtion med 10%.

Millenials är en målgrupp som är uppväxta med Internet, mobiltelefoni och sociala medier. Utöver att de använder sig mer av internet för egna prisjämförelser är millenials är 3 gånger mer benägna att prata om en produkt över social media än baby-boomers och 10 gånger mer benägna att blogga om det.

Betydelsen av analys och rykteshantering

Trenderna visar att sociala medier får större signifikans på marknaden. Word-of-mouth kommer därför förekomma oftare vilket innebär att företagens rykteshantering blir nödvändigt för att konkurrera effektivt inom e-handel.

Sökmotoroptimering för e-handlare

E-handlare som satsar på sökmotoroptimering kommer ha ökade intäkter på lång sikt och en betydande fördel gentemot sina konkurrenter.

Skaffa relevanta besökare till din webbutik från sökmotorer. Fördelarna med effektiv sökmotoroptimering inom ecommerce är följande;

    • Lättare att nå ut till kunder och eventuella BTB-partners.
    • Ökar passivt målgruppernas storlek.
    • Billigare än traditionella marknadsföringskampanjer såsom exempelvis reklam.
    • Simpelt att underhålla och justera sökord efter behov.
    • Förbättrar företagets infrastruktur.
    • Ger bättre resultat över tiden och upphör sällan när media investeringen avslutas.
    • Sänker kostnader för andra kanaler eftersom kvalitetsresultatet förstärks.

Statistik och rapporter

Vid sökmotoroptimering för e-handel är det viktigt att sajten indexeras korrekt och att vara konstant underrättad angående dina målsidors ranking. Du behöver även identifiera ord och fraser som används inom din nisch.
Konfiguration av dina e-commerce mål är nödvändigt för att se om SEO-arbetet är lönsamt och hur verkningsfull dina sidor har för generiska sökord eller varumärkessökningar. Vi har även räknat på konverteringsgrader utöver vilka nivåer som är acceptabla eller optimala för digital annonsering på Adwords samt Affiliates.
Konverteringsgrader spelar också en stor roll, kontinuerlig förbättring av den kan innebära ökad lönsamhet – speciellt vid annonsering.

SEM för din e-shop?

Produktannonser får en betydande exponering på nätet och upp mot 26% av alla klick sker just på dem. Detta innebär att du bör ha en produktfeed i Adwords. På sikt tror vi även att programmatic – ett sätt att köpa annonsering med – kommer bli alltmer viktigt för större e-handlare.

Dropshipping – en metod att få tag på varor utan att ha lager

Dropshipping är en teknik där man slipper att ha ett lager och istället beställer direkt från leverantör. Exempel på dropshipping plugin i Woocomerce (WordPress) ses nedanför:

dropshipping

Övergivna varukorgar är ett gigantiskt problem för e-handlare

Ett fenomen inom e-handeln som drabbar nätförsäljare är då konsumenterna inte slutför sin transaktion och istället överger varor som de potentiellt skulle köpt. Eftersom konsumenter på nätet kan enkelt byta företag efter behov är deras lojalitet till varukedjor betydligt lägre än i fysiska butiker.

Enligt en undersökning från EssentialEcommerce har det vissa fall förekommit till 68 % (referens här). Att andelen förlorade klienter kan uppstiga till två tredjedelar av målgruppen är ingenting något företag kan tolerera, och det visar tydligt hur hög alternativ kostnaden kan vara för de som inte anpassa optimerar sin nätbutik.

Som tur är detta inte nödvändigtvis svår, lätta justeringar gör att konsumenterna kan komma tillbaka och fullborda transaktionen, några av dessa är;

    • Större tydlighet – Genom att visa vilka produkter i vilka variationer (såsom färg eller storlek) som finns eller inte finns i lager får konsumenterna större insikt i vad de kan få utan att känna sig lurade. Ifall konsumenter får reda på att varorna saknas vid slutet av transaktionen flyttar de naturligtvis till en sida som har varan och möjligen undviker den ursprungliga kedjan på nätet i framtiden, vilket skadar företagets image.
    • Ökad transparens – Dolda avgifter som fraktkostnader är något som vissa företag döljer till slutet av transaktionen vilket konsumenter ogillar då det sviker deras förtroende samtidigt som de överger varukorgen. Detta skulle kunna förhindras till en viss grad bara genom att visa vilka kostnader som kunden får stå för och vilka som är gratis.
    • Enkelhet – simple is more – Det ska vara lätt att navigera på sidan, varorna måste kunna hittas snabbt och utan krångel, information ska vara tydlig och lättläst, tekniska problem måste hållas till ett minimum och specialerbjudande som rabatt eller kuponger måste fungera.
    • Initiativ från företaget – Ibland kan påminnelser om erbjudande angående vissa varor vara övertygande incitament för konsumenterna att köpa dem. Genom att inta en mer serviceorienterad mentalitet är det lättare att attrahera såväl som behålla kunder till skillnad från en strikt säljande image.
    • Fortsatt kommunikation – Vissa konsumenter som överger sina varukorgar hade inte tänkt att köpa direkt utan möjligtvis vänta en längre tid först, genom att påminna dessa kunder kan du öka konverteringsgraden förutsatt att du inte skickar meddelandena i samma mängd som spam.
    • Ge tid till konsumenterna – Som ovanstående punkter nämner vill vissa konsumenter ha mer betänketid, så att återvändande kunder slutför transaktionen så måste övergivna varukorgar ha samma status som när de övergavs, ifall korgen saknar varorna konsumenten ursprungligen hade i sin varukorg har man inte åtgärdat problemet med den övergivna varukorgen.

Vilka e-handelssystem som vi arbetat med

Vi har sett hur vissa konkurrenter kan skrapa priser eller presentera bättre priser, och i vissa fall använda sig av icke-legitima medel för smutskastningskampanjer som förstör online ryktet på den svenska marknaden. Vi känner till metoder som upptäcker och motverkar detta.

Utöver desinformationsbekämpning kan vi hjälpa med rykteshantering för att nå ut till så stor målgrupp som möjligt. Vi hr arbetat med ett flertal e-handelssystem såsom;

  • Litium
  • Magento
  • Nordisk e-handel
  • Sitedirect
  • Woocommerce