E-handel

Under 2021 uppgick e-handel försäljningen till 4.9 biljoner dollar. (En biljon motsvarar en miljon miljoner medan amerikanarna pratar triljoner). 72% av försäljningen dvs 3.56 biljoner dollar kom över mobiltelefonen så du behöver se till att din e-handel är anpassad för mobilen.

Har du problem att öka tillväxten och omsättningen genom att skapa mer försäljning online? Genom SEO kan vi hjälpa dig att få fler online transaktioner. E-handeln utgör en allt större andel av detaljhandeln och fler företag börjar utveckla en strategi som är baserad på SEO och Google.

För en e-handel är SEO:n verksamhetskritisk

Grunden för alla e-handlare är att synas på Google både SEO och Google Ads. Google Ads kostar pengar så vill du skala upp affären med annonser behöver du ha en stor budget medan SEO inte kostar något utan bör ses som en långsiktigt investering. Dessutom hänger Google Ads och SEO ihop på så sätt att du behöver ha bra landingssidor för att få en effektivare annonsering med lägre annonspriser och bättre utväxling av din annons budget.

Vill du förbättra din nuvarande e-handel och få den sökmotoroptimerad och få sajten att synas på nätet både för varumärket och produkter? Eller vill du starta en helt ny e-handels sajt? Om du har en webbshop vet du hur pass viktigt det är att driva besökare till din nätbutik och då är det viktigt att du når rätt målgrupp och att sajten är optimerad så att de olika produkterna syns högt på Google. Sökmotoroptimering för e-handel handlar ofta om mäta och förbättra konverteringar på de sökord där man har bra försäljning, låg konkurrens och höga täckningsbidrag.  Google Ads utan optimering är som att kasta en stor del av budgeten i sjön där du hela tiden måste lägga ner stora summor varje månad. Genom effektiv SEO får du annonserna att fungera bättre eftersom landningssidorna blir mer effektiva.

Bygg en innehålls struktur som fungerar

När du bygger en webbplats är innehålls struktur extremt viktigt och att du bygger bra kategori sidor baserad på vad kunderna söker på.
Se till att du använder kanonisering dvs att du berättar för Google vilken sida som du vill ranka på.
Du kan få dina produkter att visas gratis/organiskt på Google shopping och automatiskt lägga till strukturerad data på dina sidor.Du behöver också jobba med användarupplevelsen genom att erbjuda relaterade produkter.

Se till att ha gedigna processer för SEO:n

I en första nivå så brukar SEO-bolag se till att strukturen är rätt. Det handlar ofta om att bygga bra kategori sidor är bra men för att komma överst behöver man jobba strukturerat med flera andra delar.

  • Se till att sajten uppfyller kraven kring teknisk SEO
  • Se till att du riktar in dig mot rätt sökord  som kunderna frågar efter med avancerade sökbeteendeanalyser
  • Bygg länkar till din webbplats med digital PR
  • Optimera produktsidor
  • Undvik duplicerat innehåll genom kannibalisering av sidor som handlar om samma saker
  • Onsite optimering och onpage optimering
  • Se till att hastigheten på servern är snabb
  • Se till att prioritera hur sajten fungerar i mobilen och gör mobilanpassningar
  • Se till att uppdatera innehåll och publicera nytt innehåll med jämna mellanrum
  • Mät olika KPI:er

Har du kvalitativa länkar från andra webbplatser?
Du behöver länka till dina sidor som det är hård konkurrens att synas på. Många SEO bolag erbjuder länkar från sina nätverk vilket fungerade för flera år sedan. Köper du länkar från dåliga länknätverk så tar du en enorm risk att webbsajten straffas av Google. 

Millennial har inneburit ett trendskifte inom e-handeln

E-handeln kommer att växa eftersom målgruppen millennial de som är födda mellan 1980-2000 – är en viktig konsumentgrupp som kommer att växa i köpkraft. Enligt Goldman&Sachs som har sett på målgruppen i USA kommer de att öka sin konsumtion med 15% under de närmsta 5 åren samtidigt som åldersgruppen innan dem -dvs baby boomers – kommer att minska sin konsumtion med 10%.

Millennial är en målgrupp som är uppväxta med Internet, mobiltelefoni och sociala medier. Utöver att de använder sig mer av internet för egna prisjämförelser är millennial är 3 gånger mer benägna att prata om en produkt över social media än baby-boomers och 10 gånger mer benägna att blogga om det.

 

Trafikkällor inom e-handel är samma som inom detaljhandel

Inom e-handeln jobbar man med flera olika kanaler med syftet att driva upp försäljningen till online och fysiska butiker. Ett viktigt mått är tex nya kunder till butiken och återkommande besök. Se till att kunderna hittar dig och driv trafik genom organiskt sökmotoroptimering och SEO. Kunderna gör research och finns du inte med tidigt i processen tappar du många potentiella kunder.

  • Direkttrafik att man besöker sajten direkt vilket har betydelse för styrkan i varumärket
  • Google ads och sponsrade produkter och Google shopping
  • Onsite display
  • Offsite display
  • Social media annonsering och organisk trafik mot (Facebook och Pinterest)
  • YouTube
  • Nyhetsbrev
  • Nya trafik källor som Instacart annonsering
  • Vår metodik ger dig en träffsäker strategi

Under årens lopp har vi hjälpt många av Sveriges största varumärken med strategisk rådgivning inom e-handel. Vi har en metodik kring SEO efter att ha jobbat med flera olika webbshoppar med att optimera sajterna för Google. Vår tekniska erfarenhet sträcker sig från svenskutvecklade system till internationella webbhandelssystem inom e-handeln.
Läs mer om strategi för din e-handel. 

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Rulla till toppen