Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

E-handel och öka din försäljning

SEO-guide för sökmotoroptimering av webbutiker

E-handel och sökmotoroptimering för webbshoppar som Magento

Om du har en webbshop vet du hur pass viktigt det är att få besökare till din nätbutik för att öka försäljningen. Kanske kämpar du tappert med sökmotoroptimering för att få fler besökare till din webbutik. Med sökmotoroptimering gör du det enklare för dina kunder att hitta dig och metoden är kostnadseffektiv. E-handlare har ofta problem med duplicerat innehåll och att skaffa läsvärd och strukturerat innehåll som omvandlar besökare till kunder.  

Innehåll - sökmotoroptimering för ehandel

Därför ska du satsa på sökmotoroptimering för din e-handel

En sökmotoroptimerad webbshop innebär lägre kostnader att skaffa kunder men även lägre kostnader när man annonserar på Google eftersom sajten är bättre optimerad. Men att jobba med SEO:n för en större webbshop omfattar också ett större grepp där vi även bevakar dess rykte på nätet vilket kan påverka konverteringsgraden negativt.

 

Skaffa relevanta besökare till din webbutik från sökmotorer. Fördelarna med effektiv sökmotoroptimering inom ecommerce är följande:

 

  • Trafik som kommer organiskt har ofta högre konverteringsgrad
  • SEO gör det lättare att nå ut till kunder och eventuella BTB-partners.
  • SEO ökar passivt målgruppernas storlek.
  • SEO är billigare än traditionella marknadsföringskampanjer såsom exempelvis reklam.
  • Det organiska söket är enkelt att underhålla och det är möjligt att justera sökord efter behov.
  • En bra informationsstruktur förbättrar företagets informations infrastruktur och kan verka som en egen säljkanal
  • SEO ger bättre resultat över tiden och upphör sällan när media investeringen avslutas.
  • Effektiv SEO sänker kostnader för andra kanaler som Adwords då kvalitetsresultatet förstärks.

 

 

Hjälp att bygga din webbshop?

Vår spetskompetens ligger i sökmotoroptimering för webbutiker men vi hjälper även till att bygga billiga och flexibla webbutiker. Vår senaste webbshop som vi byggt var till designbyanna.se som önskade en modern webbutik. Kraven på webbshoppen var att den skulle vara snygg, läsvärd och enkel att administrera. Vi satte upp sajten på mindre än en vecka och den innehåller betallösningar och lagersaldon och mängder av annan funktionalitet. Vårt pris är betydligt lägre än våra konkurrenter och större byråer eftersom vi använder oss av de bästa open-source plattformarna som tagit utvecklare mängder av timmar att bygga.

 

Användardesign och SXO

Att en webbshop är snygg och användarvänlig skapar förtroende och trygghet för kunderna. Användardesign är viktig för SEO:n och vi kommer att se att man i allt högre grad kommer ta hänsyn till användarnas beteenden. 70% av köpen baseras på hur kunden känner att de behandlas enligt forskning från McKinsey.

Processen när vi jobbar med SEO för webbshoppar

Viktiga områden när vi jobbar med sökmotoroptimering för webbshoppar är att kontinuerligt indentifiera de lägst hängande frukterna tillsammans med webbmanagers och ledning

  • Identifera kategorisidor som kan förbättras och förstärkas
  • Identifiera sidor med dålig titel/metadata
  • Bryta ut de viktigaste sidorna efter sökvolymer och skapa best practice för hela sajten
  • Identifiera potentiella sökord med stora sökvolymer i webbshoppen som man kan förbättra
  • Identifiera stora fokusord (whale-word) där man ska  bevaka positioner och förstärka sin sajt gentemot konkurrenter
  • Identifera sidor som ligger utanför sajten men som påverkar konverteringsgraden både positiv och negativt och stödja de positiva krafterna
  • Identifera tekniska problem med webbplatsen
  • Identifiera och stärka upp landningssidor med dålig länkkraft

 

Spåra din försäljning med analysdata

Olika e-handelssystem som Magento, Shopify och Bigcommerce har detaljerad information hur du integrerar Google Analytics med din webbshopp och med ecoommerce tracking report.

 

Millenials kommer innebära ett trendskifte inom e-handeln och ecommerce

Nya innovationer, sociala medier samt även en ny målgrupp - millenials - har fått större betydelse på marknaden, nya handelsstrategier krävs för optimal anpassning.

E-handeln kommer att växa eftersom målgruppen millenials - de som är födda mellan 1980-2000 - är en viktig konsumentgrupp som kommer att växa. Enligt Goldman&Sachs som har sett på målgruppen i USA kommer de att öka sin konsumtion med 15% under de närmsta 5 åren samtidigt som åldersgruppen innan dem -dvs baby boomers - kommer att minska sin konsumtion med 10%.

Millenials är en målgrupp som är uppväxta med Internet, mobiltelefoni och sociala medier. Utöver att de använder sig mer av internet för egna prisjämförelser är millenials är 3 gånger mer benägna att prata om en produkt över social media än baby-boomers och 10 gånger mer benägna att blogga om det.


Optimera din e-handel med statistik och rapporter

Vid sökmotoroptimering för e-handel är det viktigt att sajten indexeras korrekt och att vara konstant underrättad angående dina målsidors ranking. Du behöver även identifiera ord och fraser som används inom din nisch.
Konfiguration av dina e-commerce mål är nödvändigt för att se om SEO-arbetet är lönsamt och hur verkningsfull dina sidor har för generiska sökord eller varumärkessökningar. Vi har även räknat på konverteringsgrader utöver vilka nivåer som är acceptabla eller optimala för digital annonsering på Adwords samt Affiliates.

Konverteringsgrader spelar också en stor roll, kontinuerlig förbättring av den kan innebära ökad lönsamhet - speciellt vid annonsering.

Special rapporter i Google Analytics för e-handlare

I Google Analytics kan du sätta upp flera segement för att lära dig mer hur dina kunder agerar:
Exempelvis:

  • Sessioner med transaktioner - då kan du se vilka kanaler som är effektivast och hur de använder sajten innan de kommer till köp, hur många sidor de behöver innan konvertering mm
  • Användare med transaktioner (läs artikel om cross device och cross browser)
  • Sessioner med multipla transaktioner - ett mått som måste analyseras under flera månader
  • Sessioner med intentioner att boka
  • Sessioner med transaktioner per device
  • Sessioner utan transaktioner men som varit i varukassan

    Läs mer om e-commerce segment
    http://online-metrics.com/ecommerce-segments/


Betydelsen av analys och rykteshantering

Trenderna visar att sociala medier får större signifikans på marknaden. Word-of-mouth kommer därför förekomma oftare vilket innebär att företagens rykteshantering blir nödvändigt för att konkurrera effektivt inom e-handel.

Sökmotoroptimering för e-handlare

E-handlare som satsar på sökmotoroptimering kommer ha ökade intäkter på lång sikt och en betydande fördel gentemot sina konkurrenter.

SEM och annonsering för din e-shop?

Produktannonser får en betydande exponering på nätet och upp mot 26% av alla klick sker just på dem. Detta innebär att du bör ha en produktfeed i Adwords. Du kan använda dig av Adwords script för att automatisera en mängd uppgifter som att pausa annonser där varorna inte finns i lagret eller för att göra budjusteringar på väder och konverteringsgrader. På sikt kommer programmatic - ett sätt att köpa annonsering - bli alltmer viktigt för större e-handlare.

Sveriges bästa SEO-byrå för e-handel?

Vår ambition är att vara bäst på SEO för e-handel. Vi är en SEO-byrå som har jobbat med flera av de största webbshopparna och varumärkena i Sverige inom konkurrensutsatta segment som kläder, soffor, sängar och byggbranschen. Vår SEO metodik efter att ha jobbat med flera olika webbshoppar omfattar både long-tail strategier såväl som att konkurrera med spets dvs konkurrensutsatta ord. Sökmotoroptimering  omfattar flera processer och vi har optimerat webbsidor och sajter för att få dem sökmotorvänliga och vara anpassade till Adwords och SEM.

Vi har jobbat med de flesta e-handelssystem

Vi har sett hur vissa konkurrenter skrapat priser för att presentera bättre priser, och i vissa fall använda sig av icke-legitima medel för smutskastningskampanjer som förstör online ryktet på den svenska marknaden. Vi känner till metoder som upptäcker och motverkar detta.

Utöver desinformationsbekämpning kan vi hjälpa med rykteshantering för att nå ut till så stor målgrupp som möjligt. Vi har arbetat med ett flertal e-handelssystem både som webbansvariga och med sökmotoroptimering.

e-handelssystem som vi har erfarenhet från