E-handel i Sverige

E-handel

Insikter om e-handel i Sverige:

Vilken är den största
webb-shoppen i Sverige?

E-handel (eng. ecommerce) är en term som ofta används för att beskriva försäljning av produkter och tjänster på internet. I Sverige har e-handeln vuxit kraftigt de senaste åren och har blivit en viktig del av den svenska ekonomin. Expandtalk gjorde en undersökning i mars 2021 vilka som var de störst e-handels sajterna mätt i antal unika besökare per månad.

Företag som säljer sina produkter och tjänster på nätet har också gjort det enklare för konsumenter att handla genom att erbjuda snabba leveranser, enkel betalning och kundservice. Många företag har också börjat erbjuda möjligheten att handla via mobilen, vilket har gjort det ännu enklare för konsumenterna att handla på nätet.

Webbshop Antal unika besökare
ICA.se 9 900 000
CDON 3 500 000
Boozt 3 500 000
Zalando.se 3 300 000
Coop 2 900 000
Na-kd 2 100 000
Bygghemma 1 800 000
Ellos 1 700 000
Stadium 1 700 000
Willys 1 600 000
Nelly.com 1 500 000
Mathem 1 300 000
Jollyrooom 1 200 000
Trademax 1 200 000
Komplett 1 100 000
Inet 1 100 000
Chilli 911 600 
Dustin 653 300
Gymgrossisten 593 800
Lyko 465 800
Sportamore 324 800
Footway 245 800

Utmaningar för e-handel branschen

Trots den starka tillväxten inom e-handeln i Sverige så finns det fortfarande utmaningar som måste övervinnas. Samtidigt som en konjunkturnedgång innebär lägre köpkraft så kommer konsumenter att jämföra priserna på nätet och välja det bästa alternativt för dem. 

En av utmaningarna är att se till att konsumenterna kan känna sig trygga när de handlar på nätet. Detta kan göras genom att företag som säljer sina produkter och tjänster på nätet måste följa lagar och regler som skyddar konsumenterna. I Sverige har vi flera marknadslagar som styr hur man får marknadsföra produkter och tjänster har vi också konsumentombudsmannen dit konsumenter kan vända sig om de tycker sig orättvist behandlade.

En annan utmaning är att se till att svenska företag kan konkurrera på lika villkor med utländska företag. Detta kan göras genom att se till att svenska företag har tillgång till samma teknologi och affärsmöjligheter som utländska men framförallt att skatterna är harmoniserade och likvärdiga.
Många e-handelsföretag är intresserade av att expandera utanför den svenska marknaden som exempelvis till den amerikanska marknaden.

Externa källor
Postnords e-handelsrapporter

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.