Vad är det som skapar digitalt värde för företag?
De flesta investerare tänker långsiktigt över vad som skapar affärsvärde och engagemang. Vid en företagstransaktion eller merger and aquistion (M&A) behöver man kunna räkna på värdet av de digitala tillgångarna. De flesta investerare och PE-bolag använder liknande och traditionella analysmodeller och ser på företags lönsamhet, tillväxt och konkurrentsituation men en webbplats kan innehålla många dolda affärskritiska värden som traditionella ekonomer kanske inte tänker på.
Som specialister kan vi analysera olika KPI:er för att se hur datadrivna företag är och var de kan förbättra sina positioner och öka affärsvärden men också hur pass mycket trafik en webbplats genererar och vad det hade kostat om man skulle köpa motsvarande trafik. En dimension som kräver specialistkunskap och engagemang är att djupanalysera hur pass digitaliserade företagen är eftersom IT-plattformar driver långsiktiga värden.
Vad är due diligence?
Due diligence är en metod för att samla in och analysera information om ett företag inför ett uppköp eller någon annan strategisk förändring. Processen används även vid förvärv av egendom, produkter, utvecklingsprojekt men kan även användas för att utvärdera webbplatser och webbshoppar. Det borde vara naturligt för ett företag undersöka de digitala förutsättningarna innan de köper eller investerar i en webbplats.
Företagsbesiktning, eller due diligence (svenska=vederbörlig omsorg) är en metod för att samla in och analysera information om ett företag inför ett uppköp eller någon annan strategisk förändring. Processen används även vid förvärv av egendom, produkter, utvecklingsprojekt men kan även användas för att utvärdera webbplatser och webbshoppar. Det borde vara naturligt för ett företag undersöka de digitala förutsättningarna innan de köper eller investerar i en webbplats. Om du funderar på att köpa en webbplats eller företag då kan det vara nödvändigt att låta en digital specialist undersöka hur sajten fungerar online för att identifiera ”dolda fel” och möjligheter.
Beslut som rör större affärsrörelser, storskaliga förvärv, nya partnerskap eller utvidgning av verksamheten till nya länder innebär oundvikligen avvägningar mellan risker och affärsmässiga fördelar. Vår digitala due diligence stöder kundernas riskhantering och hjälper till att minimera affärsrisker genom att tillhandahålla omfattande bedömningar av de marknadsföringsmässiga, tekniska och digitala affärsmålen.
En digital due diligence innehåller
- Olika mått och KPI:er som visar hur effektiv trafiken är och om den har några digitala tillgångar
- En kartläggning och revision av det organiska söket (SEO)
- Undersökning om det finns möjligheter som går att realisera för att öka digitaliseringen i bolage
- Varumärkesbedömningar och styrkan i varumärket
- Rykteshantering
- Teknisk bedömning av sajten. Undersökning av plattformen och den tekniska SEO:n om sökmotorer kan läsa av sajten och indexera den på ett bra sätt
- Riskbedömning av sajten. Om det finns faktorer som kan innebära risker att man hamnar i Google filter – vilket kan innebära att man tappar ranking och positioner på Googles sökresultat.
- Hur det ser ut med länkar och att de externa länkarna kommer från riktiga sajter med bra innehåll eller om de är förenat med risker. Vi kan undersöka ifall det finns spamlänkar från porrsajter, spel och oseriösa sajter. Vi gör också bedömningar om det är dålig länkkvalitet.
- Undersökning hur en webbplats indexeras och syns på Google både organiskt och annonsmässigt och eventuella åtgärder som behöver göras för att behålla eller ta marknadsandelar
- Undersökning av olika digitala kanaler och hur trafiken ser ut till webbplatsen
- Rekommendationer för den framtida digitala strategin
Social media som driver affären
Allt fler kunder men också investerare använder sociala medier framförallt Linkedin men även Facebook när de undersöker ett företag. Genom att analysera sociala medier går det att ta fram data som ligger till grund för beslut om affärer. Vid en större lansering är det möjligt att se relativt tidigt hur väl en produkt tas emot av marknaden genom att läsa av social media och hur exponeringen sker på nätet.
Därför bör du använda dig av en digital due diligence
Om du funderar på att köpa en webbplats är en av fördelarna att det snabbt går att utveckla sajten. Om en sajt snabbt går att förbättra med SEO kan det snabbt resultera i ökning av den organiska trafiken – vilket på sikt leder till förbättrad lönsamhet.
Tyvärr förekommer motsatsen en webbplats kan ha stora problem som inte syns vid en första anblick och då kan frågeställningen handla om hur man kan förbättra sajten så den blir hälsosam eller om man överhuvudtaget ska investera i att köpa webbplatsen.
Skaffa dig ett korrekt beslutsunderlag vid företagsaffären
Behöver du hjälp att undersöka din webbplats. Kontakta oss idag för en digital due diligence och få hjälp av digitala specialister om online närvaro.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.