DUE Diligence och SEO Audits

seo audit

Due dlligence och seo auditis - låt en digital specialist göra en riskbedömning av webbplatsen

Vad är due diligence?

Företagsbesiktning, eller due diligence (svenska=vederbörlig omsorg) är en metod för att samla in och analysera information om ett företag inför ett uppköp eller någon annan strategisk förändring. Processen används även vid förvärv av egendom, produkter, utvecklingsprojekt men kan även användas för att utvärdera webbplatser och webbshoppar. Det borde vara naturligt för ett företag undersöka de digitala förutsättningarna innan de köper eller investerar i en webbplats. Om du funderar på att köpa en webbplats eller företag då kan det vara nödvändigt att låta en digital specialist undersöka hur sajten fungerar online för att identifiera ”dolda fel” och möjligheter.

En due diligence SEO revision innehåller

  • Riskbedömning av sajten
  • Undersöka om det finns några möjligheter som går att realisera
  • Varumärkesbedömningar och rykteshantering
  • Undersökning av plattformen och den tekniska SEO:n om sökmotorer kan läsa av sajten och indexera den på ett bra sätt
  • Om det finns faktorer som kan innebära att man hamnar i Google filter som Pingvin filtret och Panda filtret – vilket kan innebära att man tappar ranking och positioner på Googles sökresultat.
  • Hur det ser ut med länkar och att de externa länkarna kommer från riktiga sajter med bra innehåll. Vi kan undersöka ifall det finns spamlänkar från porrsajter, spel och oseriösa sajter. Vi gör också bedömningar om det är dålig länkkvalitet.
  • Undersökning av Google Search Consolen och att inga åtgärder finns som behöver göras
  • Undersökning av olika digitala kanaler och hur trafiken ser ut till webbplatsen

 

Social media

Allt fler kunder men också investerare använder sociala medier när de undersöker ett företag. Genom att analysera sociala medier går det att ta fram data som ligger till grund för beslut om handel. Vid en större lansering är det möjligt att se relativt tidigt hur väl en produkt tas emot av marknaden genom att läsa av social media och exponeringen på nätet.

Därför bör du använda due diligence för sökmotoroptimering

Om du funderar på att köpa en webbplats är en av fördelarna att det snabbt går att utveckla sajten. Om en sajt snabbt går att förbättra med SEO kan det snabbt resultera i ökning av den organiska trafiken – vilket på sikt leder till förbättrad lönsamhet.

Tyvärr förekommer motsatsen en webbplats kan ha stora problem som inte syns vid en första anblick och då kan frågeställningen handla om hur man kan förbättra sajten så den blir hälsosam eller om man överhuvudtaget ska investera i att köpa webbplatsen.

Skaffa dig ett korrekt beslutsunderlag
Låt oss undersöka sajten och fatta inga beslut utan att veta hur situationen ser ut. Kontakta oss idag för en due diligence och SEO revision och få hjälp av en digital specialist med över 20 års erfarenhet av digitala affärer.

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och är specialist på sökmotoroptimering. Ämnena handlar om SEO, KPI:er, webbanalys och digitala strategier. Expandtalk är ett contentmarketing företag som jobbar inom flera nischer. Vi hjälper företag med digital marknadsföring och att öka trafiken till webbplatser.

Comments are closed.