Dropshipping – och ny logistik inom e-handeln

Dropshipping blivit alltmer en mer förekommande och effektivt sätt i e-handeln eftersom metoden sänker lagerkostnaderna för företag. E-handlare kombinerar dropshipping med retail-arbitrage. Har du koll på de begreppen?

Vad är dropshipping?

Dropshipping är en affärsmodell där företaget säljer och levererar varor från grossister eller producenter till konsumenter utan att använda ett eget lager. Istället skickar återförsäljaren kundbeställningar och leveransinformation till en leverantör eller tillverkare, som sedan skickar produkterna direkt till kunden. Det innebär att återförsäljaren slipper hantera lagerhantering, förpackning eller frakt av produkterna. Återförsäljaren tjänar pengar genom marginalerna att sälja produkterna till ett högre pris än de köper dem från leverantören eller tillverkaren. Den främsta anledningarna till varför man gör detta är för att man sänker logistikkostnader eftersom man inte behöver betala för att hålla ett eget lager samtidigt som man får ett bättre kassaflöde.

Minst lika viktigt är hur du får in produkterna i din webbshop. Hur man använder dropshipping varierar mellan applikationer, sidor eller plugins, i WordPress e-handelslösning Woocomerce finns det dropshipping plugins och till Shoppify har utvecklat oberlo som har verktyg som innebär att du lätt kan importera produkter från AliExpress med ett klick.

E-handelstrender kring lagerhållning

Redan nu kan man se e-handelstrender och metoder som påverkar lönsamheten. Trots att dropshipping handlar just om principen att inte ha lager, så kommer metoden med stor förmodan att bytas ut mot en kompromiss emellan att ha eller inte ha lager.

Lösningen kommer handla om en mellanväg dvs ha ett lager fast i en väldigt liten skala – av varor inom företagets nisch och sedan använda dropshipping som komplement

Visserligen kommer man ha något större kostnader än traditionell dropshipping p.g.a. lagerkostnad, men fördelen att snabbt kunna leverera kommer vara en avgörande konkurrensfaktor för småföretag. Leveranserna kan ske betydligt snabbare eftersom de mest åtråvärda varorna kommer finnas i lagret. Denna nya metod kan ge högre omsättning och större marknadsandelar om det implementeras rätt.

Vad är retail arbitrage?

Retail arbitrage handlar om att hitta ställena där kostnaden är lägst. Att köpa på Wallmart, Alibaba Express och sedan sälja till ett högre pris på Amazon eller Blocket kan ge stora intäkter.

https://youtu.be/G247HOxTFUk


Verktyg:
Fullfillment by Amazon
BrickSeek
CammelCammelCammel.com
Keepa.com

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.