Hem » Digitalisera » Digital transformering – vad innebär det för marknadsavdelningar

Digital transformering – vad innebär det för marknadsavdelningar

Effektiva rapporter

Vad innebär digital transformering?

Digitala verktyg, metoder och processer skapar en ny infrastruktur som företag kan arbeta med. Digitaliseringen förbinder företag med kunder, interna affärsenheter med varandra, och anställda ges nya möjligheter att uppfylla sina karriär mål.

Den digitala transformationen berör många områden i verksamheten och vi kan se hur företag får nytta av den digitala omvandlingen på flera sätt.

  • Digitala distributionsnät används för att förbättra effektiviteten och skapa värde för varje företag genom supply chain
  • Digitaliseringen och e-handeln skapar fler affärer och tar marknadsandelar, ökar kundnyttan och kund engagemang.
  • I kund dialogen och  kundresan ökar engagemanget genom webblösningar och mobil lösningar vilket ger ökade intäkter och kund strömmar.
  • Ökad digital konkurrens från nya aktörer

Marknadsföringsavdelningar har tvingats jobba mer flexibelt agilt och ta till sig de nya digitala verktygen och kanaler som SEO, Google Ads, videos, podcasts och sociala medier.

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Rulla till toppen