Internet är ett stort nätverk där du kan hitta mängder av företag som erbjuder olika digitala tjänster. Men var börjar du om du vill förbättra din digitala marknadsföring, bli ännu mer datadriven och utveckla en digital marknadsföringsstrategi?
Betydelsen av digital marknadsföring
Många företag börjar inse hur viktiga digitala och mobila kanaler är för att skaffa och behålla kunder. Både företag och människor som tillhandahåller tjänster och produkter använder Internet för sin marknadsföring och göra affärer.
Men långt ifrån alla företag har en plan för att växa och engagera sin målgrupp. Samtidigt finns det många bra digitala marknadsföringstekniker från att förbättra sökningar till sociala media kampanjer och e-postmarknadsföring som kan förbättra den digitala upplevelsen av ditt företag.
Digital marknadsföring omfattar utöver webbplatser och social media även mobiltelefoner, SMS, MMS, snabbmeddelanden, e-post, banner reklam, referal annonsering och digitala skyltar.
Vad är skillnaden mellan digital försäljning och social försäljning
Digital försäljning och social försäljning är två liknande processer som använder digitala kanaler för att identifiera nya leads och nya affärsmöjligheter på nätet och omvandla dessa till kunder.
Det handlar inte om att publicera säljargument på olika plattformar, utan att generera och vårda leads och använda relevant innehåll över hela köpcykeln. Mer än 61% av alla organisationer som har engagerat sig i social försäljning rapporter en positiv inverkan på intäkterna.
Digital marknadsföring omfattar områden som
En digital marknadsförare arbetar ofta i skärningspunkten mellan affärsutveckling och teknik för att hjälpa kunderna att förbättra sina resultat och skapa ett hållbart värde för sina intressenter.
Eftersom Internet används för olika ändamål, har området digital marknadsföring vuxit kraftigt och många digital byråer uppstår och erbjuder olika typer av tjänster.
Läs mer om olika metoder inom digital marknadsföring:
- Sökmotoroptimering
- SEM
- Adwords
- PPC
- Remarketing
- Youtube
- Affiliate
- Social media
- Webbanalys
- Rykteshantering (reputation management)
- Mobilmarknadsföring
Vilka är buzzworden inom digital marknadsföring
2020 handlar om CX Leadership – visade Gartner Hype Cycle for digital marketing. Andra områden som är heta är:
1. Customer data platform
2. AI for marketing
3. Blochchain for advertising
4. Realtime marketing
5. MultiTouch attribution
6. Conversation Marketing
Digital marknadsföring i Stockholm
Expandtalk är en fullservicebyrå som är specialiserad inom digital marknadsföring och att exekvera strategier för större varumärken såväl som startups. Om du vill veta mer så kontakta oss gärna!