Digitaliseringen inom detaljhandeln

Detaljhandel

Den digitala omvandlingen inom detaljhandel i kombination med coronakrisen har inneburit en butiksdöd och att allt fler fysiska butiker har lagts ner. Globalt har betydelsen av starka varumärken inom detaljhandeln ökat för företag som Amazon, Alibaba, Costco, Walmart och JD.com.

I flera år har branschen pratat om omnikanal-strategier, det vill säga att budskapet som kunderna ser i butikerna måste vara samstämmigt med kommunikationen som sker online. Under det senaste decenniet har detaljistföretagen digitaliserats och ställts om för onlinehandel som varit nödvändig under coronakrisen.

Vilka är störst inom detaljhandel på nätet i Sverige?

När vi gjorde en undersökning i juni 2020 där vi mätte antalet besökare olika detaljister hade till sina webbplatser fick vi fram det här resultatet. IKEA och H&M är betydligt större, men de är också mer internationella och i den här undersökningen har vi även med besökare från andra länder.

Detaljist Antal unika besökare juni 2020
IKEA 197 300 000
HM 74 200 000
Clas Ohlson 8 900 000
Elgiganten 6 100 000
Jula 4 700 000
NetOnNet 4 300 000
Bauhaus 4 000 000
Kjell & Company 3 000 000
Åhlens 2 300 000
Mio 2 200 000
Webbhallen 1 700 000
Intersport 1 300 000
Panduro 1 100 000
Naturkompaniet 3 88 200
Polarn & Pyret 261700
Vi har valt att skilja mellan typiska e-handlare och detaljister. I ovanstående lista har vi framför allt med detaljister. Om du vill läsa mer om Sveriges största e-handlare besök vår sida om e-handel.

Världens starkaste varumärken inom detaljhandel

BranZ lista över världens mest värdefulla varumärken inom detaljhandeln:

  1. Amazon, USA
  2. Alibaba, Kina
  3. The Home Depot, USA
  4. Walmart, USA
  5. Costco, USA
  6. JD, Kina
  7. IKEA, Sverige
  8. Aldi, Tyskland
  9. Lowe´s, USA
  10. eBay, USA

Sälja på USA-marknaden

Många som siktar på att expandera sin verksamhet rejält prövar lyckan i Nordamerika. Läs mer om hur du kan börja sälja dina produkter på de amerikanska plattformarna.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.