Den digitala omvandlingen av detaljhandeln och Corona krisen har inneburit en butiksdöd och att alltfler fysiska butiker har lagts ner. Globalt hur starka varumärken inom detaljhandeln ökat i värde för företag som Amazon, Alibaba, Costco, Walmart och JD.com.
I flera år har branschen pratat om omnichannel strategier dvs att budskapet som kunderna ser i butikerna måste vara samstämmigt med kommunikationen som sker online.. Under det senaste decenniet har detaljistföretagen digitaliserats och ställts om för online handel som varit nödvändig under Corona krisen.
Vilka är de största detaljhandlarna på nätet i Sverige?
När vi gjorde en undersökning i juni 2020 där vi mätte antalet besökare olika detaljister hade till sina webbplatser fick vi fram det här resultatet. IKEA och HM är betydligt större men de är också mer internationella och i den här undersökningen har vi även med besökare från andra länder.
Detaljist | Antal unika besökare juni |
Ikea | 197 300 000 |
HM | 74 200 000 |
Clas Ohlson | 8 900 000 |
Elgiganten | 6 100 000 |
Jula | 4 700 000 |
Netonet | 4 300 000 |
Bauhaus | 4 000 000 |
Kjell&Company | 3 000 000 |
Åhlens | 2 300 000 |
Mio | 2 200 000 |
Webbhallen | 1 700 000 |
Intersport | 1 300 000 |
Panduro | 1 100 000 |
Naturkompaniet | 3 88 200 |
Polarn&Pyret | 261700 |
Världens starkaste varumärken inom detaljhandeln
BranZ lista över världens mest värdefulla varumärken inom detaljhandeln
- Amazon, USA
- Alibaba, Kina
- The Home Depot, USA
- Walmart, USA
- Costco, USA
- JD, Kina
- IKEA, Sverige
- Aldi, Tyskland
- Lowe´s, USA
- eBay, USA
Läs mer hur du kan börja sälja dina produkter på de amerikanska plattformarna.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.