Betydelsen att ha stenkoll på länkarna

Det fanns en tid då alla länkar var bra och allting förändrades då Google kom ut med Pingvin filtret som straffade dåliga länkar och seo-branschen skakades rejält. En del SEO-bolag fick det svårt speciellt de som hade mängder av onaturliga länkar. Men grundalgoritmen i Googles söksystem handlar troligtvis fortfarande om Pagerank (som inte har uppdaterats officiellt på några år) och det finns statistiska samband mellan starka länkar till sin sajt och rankingen i sökmotorer.

En del SEO-bolag har valt att skapa egna sajter som de länkar från och de presenterar eventuellt en lista med de länkar som de byggt åt dig. Som beställare behöver du ha kontroll vilka länkar du har och minimera de risker som dåliga länkar medför.

Eftersom det är förbjudet enligt Googles policy att köpa länkar innebär det stora risker att straffas ifall man skaffar onaturliga länkar.  De flesta sajtansvariga vet att det är svårt att få bra positioner genom att bara jobba med onsite optimering – såvida man inte arbetar med de stora varumärkena som redan har länkar. Konstigt nog finns det flera som inte bevakar länkarna som kommer in till sin egna sajt vilket kan vara riktigt farligt om en konkurrent skickar gifta länkar mot din sajt eller förstör din position på Google när man söker på företagsnamnet.

Det finns mängder av strategier att få hälsosamma länkar till sin sajt

Bra länkar och ankartexter är värda sin vikt i guld och det finns flera olika strategier att skaffa naturliga organiska länkar. Framförallt är det viktigt att bygga en bra webbplats.

  • Leverera bra tjänster som gör att andra vill länka till på ett naturligt sätt utan att du behöver engagera dig. Då betalar du ingenting för länkarna utan du får dessa gratis.
  • Rena outreach metoder där du berättar om din sajt och att bloggare och sajter skriver om dina tjänster och de gärna får länka till dig.
  • Kolla vilka länkar konkurrenter har och segmentera ut de starkaste länkarna och kontakta sajtägarna
  • Kolla om konkurrenter har döda sidor med stark länkkraft och kontakta de som äger sajterna
  • Söka fram sajter med bra länkkraft och trust som du frågar om länk från
  • Bloggtävlingar – en bloggtävling kan utformas på olika sätt men syftet är att få naturliga länkar från de starkaste sajterna inom en viss nisch.
  • Kontakta premiumbloggar och nätverk
  • Traditionell PR med sajter som Newsdesk,

Själv har jag lyckats få länkar från riksdagen, kommuner, universitet mm genom ovanstående metoder.

Risker med dåliga länkar

Om ett företag skickar många dåliga länkar med exakt ankartext innebär det att du riskerar att hamna i ett Google filter. Ännu värre är ifall någon konkurrent droppar länkar från spamsajter, virusdrabbade sajter eller sajter som tappar länkvelocitet med dålig pagerank för att sänka din sajt. Det kan handla om konkurrenter som skickar dåliga länkar men det kan också vara ett anlitat seo-bolag. Innan Google lanserade sina filter fungerade det rätt bra att skicka länkar från alla möjliga sajter som webbkataloger för att försöka komma högre upp i sökmotorer. Även om det alltid har varit bäst att få en länkar från trovärdiga sajter.

Exempel på dåliga länkar

Alla som har en webbplats behöver bevaka länkarna som kommer in och som länkar till sajten. Det finns flera orsaker till att en länk kan vara dålig och riskabel för din sajt här är några vanliga orsaker:

  • Den bryter mot Googles riktlinjer exempelvis en betald länk och har blivit spamanmäld av konkurrent
  • Sajten rankar inte på Google – vilket indikerar att den kan vara straffad av Google
  • Sajten har tappat i länkvelocitet dvs färre människor tycker sidan är intressant
  • Sajten har låg trust
  • Länkar från sajter från en nisch som inte handlar om ditt ämne. Vissa ämen har större risker exempelvis porr och spelsajter.
  • Sajten har malware och är infekterad av virus
  • Sajten har flera tusen länkar med samma ankartext i sidebaren eller i footern
  • Kommentarslänkar
  • Sajten är en typisk webblänk eller kommer från ett länknätverk
  • Sajten har din länk som en sitewide länk i sidan eller footern vilket innebär att du får exakt samma länk från alla sidor
  • Ankartexterna är inte naturliga

Om du har giftiga länkar eller länkar som ser misstänkta ut bör du ta bort dem för att minska din risknivå.

Läs mer om länkar och länkstrategier

Daniel Larsson
Daniel Larsson

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.

Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Kommentarer är avstängda