Varför är din crawlbudget så viktig?

Crawlbudget - bild av cloud computer

Vad är en crawlbudget? En crawl budget (svenska genomsökningbudget) är antalet sidor Googlebot kan och vill indexera på en webbplats inom en viss tidsram. Detta baseras på hur populära dina sidor är och hur inaktuellt innehållet är i Googles index.

Varför är crawl budget viktigt för SEO?

Kort sagt: om Google inte indexera en sida kommer den inte att ranka för någonting. Så om antalet sidor överskrider webbplatsens genomsökningsbudget kommer du att ha sidor på din webbplats som inte är indexerade. Genom att förbättra crawl budgeten så kan du kraftigt förbättra din organiska trafik och därmed öka upp antalet besökare och din försäljning.

När är det viktigt att ha koll på crawlbudgeten?

Det här är inte så intressant om du har en mindre sajt men om du har en större webbsajt eller webbshop med flera tusen sidor har det betydelse.

  • Om det finns många ompekningar på sajten
  • Om det finns mycket duplicerat innehåll. Filteringar på e-handelssajter kan det leda till mycket duplicerat innehåll
  • När du lägger till en kategori med många undersidor

Crawl budgeBild: Exempel på crawlbudget analys av en webbplats.

Metoder att förbättra och optimera crawlbudgeten

  • Förbättra hastigheten på sajten – ökad hastighet innebär att Google troligtvis crawlar din webbsajt oftare
  • Ha en bra länkstruktur där brödsmulor och internlänkar pekar rätt
  • Ha en platt sitestruktur
  • Undvik ompekningskedjor (redirect chains)
  • Använd HTML där det är möjligt
  • Se till att unvika HTTP-fel
  • Ha koll på dina URL-parametrar
  • Ta bort lågkvalitetssidor som felsidor och rensa duplicerat innehåll
  • Uppdatera din sitekarta
  • Använd Hreflang tags för att visa korrekt språkinställningar
  • Undvik ”Orphaned-pages” dvs sidor som inte leder någonstans
  • Se till att viktiga sidor kan crawlas och inte blockeras från robots.txt filen
https://www.youtube.com/watch?v=7lwyPaxrCDc

 

Du behöver olika verktyg för att kontrollera crawlbudgeten. Det underlättar om du har tillgång till loggfiler och Google Search Console

Läs mer:
https://webmasters.googleblog.com/2009/08/optimize-your-crawling-indexing.html

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.