Contentplan: Tips på hur du jobbar strukturerat med innehåll

marketing distribution channels plan on office desk - contentplan

Skapa en effektiv content marketing plan som inspirerar din målgrupp

En webbplats kan bestå av flera olika contentstrategier. En del fokuserar kanske på how to-artiklar, en annan del på employer branding. Det kan också finnas bloggar, e-handel och bolagsdelar. Därför behöver du samla ihop liknande information i olika sektioner, vilket kallas för topic-clustering. När du skriver innehåll måste du också tänka på olika typer av konverteringar som leder till transaktioner. Du behöver också ha internläkning mellan olika sektioner i åtanke när du gör upp din contentplan.

Ofta behöver webbplatser förändras och struktureras för att vara optimala. För en större webbplats är det inte ovanligt att undersöka flera tusen sökord och kartlägga vad målgruppen intresserar sig för.

Vad ingår i en innehållsanalys?

Genom en CIA (consumer intent analysis) går det att få fram var kundgruppen är i säljprocessen, men vi tar även fram data från Google Analytics. Där kan vi se hur olika kanaler och segment fungerar. Från kundtjänst går det att få fram de vanligaste frågorna som företaget möter.

Vi gör en innehållsanalys baserad på din befintliga sajt, konkurrenter och Googles olika verktyg. Utifrån innehållsanalysen gör vi en plan kring de sidor som har högst prioritet och behöver skrivas samt ett schema för när dessa ska publiceras. På så sätt har du möjlighet att få mer organisk trafik.

Steg-för-steg-guide: Så här skapar du en effektiv content plan

Checklista kring innehållet – en contentplan besvarar viktiga frågeställningar för företaget
En content marketing-strategi plockar business intelligence-rapporter där man utgår från vad användare söker efter på nätet. En bra innehållsplan innehåller en lista över ämnen som är relevanta för dina målgrupper och mål sökord, samt en tidsplan för när innehållet ska publiceras.

  • Sökordsanalys och begrepp som målgruppen söker efter på nätet i din nisch? Läs mer om nyckelordanalys
  • Vilka nyckelord är viktiga för att nå kunderna?
  • Gap-analys – finns det texter som saknas på sajten?
  • Hur skriver vi fantastiska texter som intresserar målgruppen? Är texterna underhållande, nördiga, korrekta och läsvärda?
  • Är texterna bättre än de som redan rankar på Google och från de större företagen?
  • Finns det några kundsegment som är speciellt viktiga att nå (exempelvis inköpare för B2B)?
  • Har du missat några sökord i din nisch
  • Försök att svara på enkla frågeställningar
  • Vad gör oss unika i texter och bilder när vi jämför oss med konkurrenter?
  • Hur ser trenderna ut kring sökorden?
  • När söker besökarna (vid vilka tidpunkter)?
  • Använder dina konkurrenter sökord med stor volym som du själv saknar?
  • Fungerar webbplatsen som ett säljstöd?
  • Är texterna sökmotoroptimerade? Läs mer om onpage optimering
  • Återspeglar texterna varumärket?
  • Finns mina unika försäljningsargument med (unique selling points)?
  • Hur bygger jag sidor som gör att man besöker sidorna men även stannar kvar på sidorna?

En stark SEO-strategi har en contentplan för sajten med olika erbjudanden och olika filformat.

Olika vertikaler har olika krav på information

En studie som publicerades i september 2015 av Yext undersökte hur företag listas i kataloger. Undersökningen visade en dramatisk skillnad mellan engagemang och vad som betydde mycket i de olika branscherna när företagen hade fyllt i alla fälten.

  • Mat och restaurang – URL:en 85 %
  • Shopping – betalningsinformation 105 %
  • Finansiella tjänster – öppettider 109 %
  • Bilbranschen (automotive) – logotypen 141 %
  • Resor (hospitality) – video 117 %

Rapportering hur innehållet fungerar

För en stor webbplats är det nödvändigt att plocka fram de sökord som har potential, där det finns stora sökvolymer men dåliga positioner. Vi tar regelbundet ut de största sökorden där det är viktigt att fokusera och följa upp.

Du behöver kontinuerligt ta ut rapporter så du vet var och hur innehållet behöver förbättras. Genom att arbeta metodiskt med sidor med potential går det att öka antalet besökare. Du kan även jobba med prestigeord och bygga ”silverbullet-sidor” som ökar sannolikheten att ta en bra position på Google. 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.