SEO Bloggen

Content plan – Tips hur du jobbar strukturerat med innehåll

Content plan

Skapa en content marketing plan som inspirerar din målgrupp

En webbplats kan bestå av flera olika content strategier. En del fokuserar kanske på how-to artiklar, en annan del employer branding, det kan också finnas bloggar,  e-handel och corporate delar. Därför behöver du samla ihop liknande information i olika sektioner vilket kallas för topic-clustering. När du skriver innehåll behöver du också tänka på olika typer av konverteringar som leder till transaktioner. Du behöver också tänka på internläkning mellan olika sektioner. 

Ofta behöver webbplatser förändras och struktureras för att vara optimal. För en större webbplats är det inte ovanligt att vi undersöka flera tusen sökord och kartlägga vad målgruppen intresserar sig för.

Vad ingår i en innehållsanalys?

Genom en CIA (consumer intent analysis) går det att få fram var kundgruppen är i säljprocessen men man tar även fram data från Google Analytics där du kan se hur olika kanaler och segment fungerar. Från kundtjänst kan du  få fram de vanligaste frågorna som företaget möter.

Vi gör en innehållsanalys som vi baserar från din befintliga sajt, konkurrenter och Googles olika verktyg. Ofta utgår man från flera tusen sökord och kombinationer av sökord. Utifrån innehållsanalysen gör vi en plan kring de sidor som har högst prioritet och behöver skrivas där man har möjlighet att få mer organisk trafik och gör ett schema när det ska publiceras.

Försök att svara på enkla frågeställningar

En content plan besvarar viktiga frågeställningar för företaget och checklista kring innehållet
En content marketing strategi plockar business intelligence rapporter där man utgår från vad användare söker på nätet.

  • Sökordsanalys och begrepp som målgruppen söker på nätet i din nisch?
  • Vilka nyckelord är viktiga för att nå kunderna?
  • Gapanalys – finns det texter som saknas på sajten?
  • Hur skriver vi fantastiska texter som intresserar målgruppen? Är texterna underhållande, nördiga, korrekta och läsvärda?
  • Är texterna bättre än de som redan rankar på Google och från de större företagen?
  • Finns det några kundsegment som är speciellt viktiga att nå (exempelvis inköpare för B2B)?
  • Har du missat några sökord i din nisch?
  • Vad gör oss unika i texter och bilder när vi jämför oss med konkurrenter?
  • Hur ser trenderna ut kring sökorden?
  • När söker besökarna vid vilka tidpunkter?
  • Använder dina konkurrenter sökord med stor volym som du själv saknar?
  • Fungerar webbplatsen som ett säljstöd?
  • Är texterna sökmotoroptimerade?
  • Återspeglar texterna varumärket?
  • Finns mina unika försäljningsargument med (unique selling points)
  • Hur bygger jag sidor som gör att man besöker sidorna men även stannar kvar på sidorna?

En stark SEO-strategi har en contentplan för sajten med olika erbjudanden och olika filformat.

Olika vertikaler har olika krav på information

En studie som publicerades i september 2015 av Yext undersökte hur företag listas i kataloger. Undersökningen visade en dramatiskt skillnad mellan engagemang och vad som betydde mycket i de olika branscherna när företagen hade fyllt i alla fälten.

  • Mat och restaurang – URL:en 85%
  • Shopping – betalningsinformation 105%
  • Finansiella tjänster – öppettider 109%
  • Bilbranschen (automotive) – logotypen 141%
  • Resor (hospitality) – video 117%

Rapportering hur innehållet fungerar

För en stor webbplats är det nödvändigt att plocka fram de sökord som har potential, där det finns stora sökvolymer men dåliga positioner.  Vi tar regelbundet ut de största sökorden där det är viktigt att fokusera och följa upp.

Dku behöver ontinuerligt ta ut rapporter så du vet var du ska förbättra innehållet. Genom att arbeta metodiskt med sidor med potential går det att öka antalet besökare. Du kan även jobba med prestige ord och bygga ”silverbullet sidor” som ökar sannolikheten att ta en bra position på Google. 

Verktyg för content

Contentverktyg som hjälper dig att SEO optimera

  • Frase
  • Semrush writing assistant
  • SurferSEO
  • Hemmingway Editor
  • Grammarly

Bilder

  • Shortpixel
  • ImageOptim

CMS System (content management system)

  • WordPress med Yost SEO
  • Drupal
  • EpiServer
  • Adobe Experience Manager
  • Hubspot
  • SiteCore
  • Acquia
  • Oracle Fusion
  • Movable Type

Content curation

  • Evernote
  • Feedly
  • Scoop.it
  • Cronycle
daniel larsson
Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

You may also like

More in:SEO Bloggen

Comments are closed.