Content plan – att jobba strukturerat med innehåll

Skapa en content marketing plan som inspirerar din målgrupp

Genom en CIA (consumer intent analysis) går det att få fram var kundgruppen är i säljprocessen men man tar även fram data från Google Analytics där du kan se hur olika kanaler och segment fungerar. Från kundtjänst kan du  få fram de vanligaste frågorna som företaget möter.

Vi gör en innehållsanalys som vi baserar från din befintliga sajt, konkurrenter och Googles olika verktyg. Ofta utgår man från flera tusen sökord och kombinationer av sökord. Utifrån innehållsanalysen gör vi en plan kring de sidor som har högst prioritet och behöver skrivas där man har möjlighet att få mer organisk trafik och gör ett schema när det ska publiceras.

contentplan
Bild: En första draft med ett schema kring olika sidor som ska publiceras vid olika tidpunkter.

En content plan besvarar viktiga frågeställningar för företaget och checklista kring innehållet
En content marketing strategi plockar business intelligence rapporter där man utgår från vad användare söker på nätet.

  • Vad söker folk efter på nätet i din nisch?
  • Vilka nyckelord är viktiga för att nå kunderna?
  • Är texterna underhållande, nördiga och intressanta?
  • Finns det några kundsegment som är speciellt viktiga att nå (exempelvis inköpare för B2B)?
  • Har du missat några sökord i din nisch?
  • Vad gör oss unika i texter och bilder när vi jämför oss med konkurrenter?
  • Hur ser trenderna ut kring sökorden?
  • När söker besökarna vid vilka tidpunkter?
  • Använder dina konkurrenter sökord med stor volym som du själv saknar?
  • Fungerar webbplatsen som ett säljstöd?
  • Är texterna sökmotoroptimerade?
  • Återspeglar texterna varumärket?
  • Finns mina unika försäljningsargument med (unique selling points)
  • Hur bygger jag sidor som gör att man besöker sidorna men även stannar kvar på sidorna?

Olika vertikaler har olika krav på information

En studie som publicerades i september 2015 av Yext undersökte hur företag listas i kataloger. Undersökningen visade en dramatiskt skillnad mellan engagemang och vad som betydde mycket i de olika branscherna när företagen hade fyllt i alla fälten.

  • Mat och restaurang – URL:en 85%
  • Shopping – betalningsinformation 105%
  • Finansiella tjänster – öppettider 109%
  • Bilbranschen (automotive) – logotypen 141%
  • Resor (hospitality) – video 117%

Rapportering hur innehållet fungerar

För en stor webbplats är det nödvändigt att plocka fram de sökord som har potential, där det finns stora sökvolymer men dåliga positioner.  Vi tar regelbundet ut de största sökorden där det är viktigt att fokusera och följa upp.

Vi tar kontinuerligt ut rapporter så ni vet var vi ska förbättra innehållet. Genom att arbeta metodiskt med sidor med potential går det att öka antalet besökare. Vi kan även hjälpa till med prestige ord och bygga “silverbullet sidor” som ökar sannolikheten att ta en bra position på Google. Vi identifierar även sidor som behöver förbättras.