Vad är call-tracking och varför är det viktigt för din marknadsföring?
Call tracking eller spårningsprogram är en metod för att spåra telefonanrop från marknadsföringskampanjer eller annan reklam. Den registrerar information om inkommande telefonsamtal, och i vissa regioner visas även konversationen. Call-tracking ger företag en bättre förståelse av vilka marknadsföringskanaler som fungerar bäst för att generera samtal och konverteringar. Det ger också möjlighet att identifiera problemområden som kan förbättras för att öka samtal och försäljning. Call-tracking kan användas för att spåra olika marknadsföringskanaler, inklusive onlineannonser, tryckta annonser, direktreklam och andra reklamformer.
Samtalsspårningsstatistik ger dig längden på varje samtal så att du kan avgöra vilka kampanjer, sökord, PPC-målsidor och annonser som genererar längre och mer meningsfulla konversationer med din målgrupp. I förlängningen också dina bästa potentiella leads.
Få insikter från telefonsamtalen
Call tracking fungerar genom att tilldela ett unikt lokalt nummer till varje marknadsföringskanal eller annons. Det tilldelade numret är knutet till en programvara som har förmågan att spåra information om samtalet, tid för samtalet, varifrån det ringdes och samtalets längd. Samtalsanalys fungerar genom att tilldela unika spårbara telefonnummer till var och en av dina marknadsföringskällor. Dessa telefonnummer samlar in data om uppringarens profil och marknadsföringsattribution när samtalet rings, till exempel uppringarens namn, telefonnummer, geografiska plats och marknadsföringskällan som drev samtalet.
De bästa call tracking verktygen
Det finns flera verktyg för call-tracking som företag kan använda sig av. Här är några av de vanligaste verktygen:
- CallRail – detta är en molnbaserad call-tracking plattform som ger företag möjlighet att spåra, spela in och analysera telefonsamtal.
- CallTracking Metrics – Detta verktyg ger företag möjlighet att spåra samtal från flera marknadsföringskanaler, spela in samtal och få insikter i samtalsdata.
- Invoca – Detta verktyg (hette tidigare dialog tech) är specialiserat på att spåra samtal från digitala marknadsföringskanaler som sökannonser och sociala medier.
- Google Ads Call-Tracking – Google Ads ger företag möjlighet att spåra samtal som genererats från deras sökannonser med hjälp av ett unikt telefonnummer. Då böver man sätta upp det i Google Tag Manager.
- Infinity
- Convirza
- Response tap
- Ringostat – Detta verktyg tillhandahåller call-tracking tillsammans med analysfunktioner för att hjälpa företag att identifiera vilka marknadsföringskanaler som fungerar bäst.
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.