AlgoritmGoogleSEO Bloggen Google har gjort en stor uppdatering av sin algoritm ”Bert” oktober 27, 201951 views0 Share By daniel larsson Share I oktober 2019 gjorde Google en av sina större uppdateringar av sin algoritm som påverkar 10% av alla sökningar. Algoritmen kallas för BERT vilket är en förkortning för”bidirectional encoder representations from transformers”. I princip handlar det om att matcha användarnas intentioner med sökresultatet. Danny Sulivan på Google har kommenterat att BERT algoritmen tilldelar inte värden eller poäng till webbsidor. Det är bara ett sätt för Google att bättre förstå språk. Vad bygger uppdateringarna på? Förbättringarna bygger på Googles natural language processing (NLP) tekniker som de börjat använda sig av de senaste året. Det gäller i första hand i USA och engelska. Begrepp som algoritmen blivit bättre på att tolka är småord som ”to” och ”no”. Så om du tappat på en del sökord kan BERT vara orsaken. Hur påverkar den oss i Sverige? Andra språk som svenska kan bli aktuella senare och vi vet inte heller hur det påverkar mobilsöket. Vi kommer uppdatera den här texten när vi vet analyserat mer information. Hur har Bert påverkat de stora nyhetssajterna? Vi har hypotesen att man kan se hur sökresultatet förändras på de stora nyhetssajterna som är textintensiva och märkligt nog ser vi större förändringar i UK än i USA. Under den senaste veckan har synligheten på BBC ökat med 2% och Guardian +3% och The Sun +2,7% och WashingtonPost +5,6%, CNN 5,7% New York Times +3,6 medan FoxNews minskat med -3.9% i UK. I USA är siffrorna mindre här har BBC ökat sin synlighet med +0,9%, CNN +0,9%, Guardian 0,2%, The Sun -0.1%, Washington Post 0.8% och FoxNews +1%. Vad behöver du tänka på BERT är bara ett steg i Googles målsättning att förstå vad folk vill när de söker. Ju bättre du kan leverera vad användarna vill ha, desto större sannolikt är det att du rankas högt i sökresultaten. Dela daniel larssonHar du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson är specialist på sökmotoroptimering och sitter med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards. Website Twitter Facebook Instagram Linkedin Pinterest
SEO Bloggen Vad är SEO? Våra vanligaste frågor om sökmotoroptimering Vad är SEO? SEO är en förkortning som står för Search Engine Optimization. Syftet är att ... By daniel larssonapril 10, 2021
SEO Bloggen Mobilanpassad webbplats Vad innebär en mobilanpassad webbplats? Allt fler använder mobilen när de besöker webbplatser. Det finns ... By daniel larssonapril 4, 2021
SEO Bloggen Bankernas digitalisering 2021 En bransch i förändring I rapporten Banking Global Annual review 2019 från konsultbolaget McKinsey, som ... By daniel larssonmars 25, 2021
SEO Bloggen Google filter och algoritmer Varje gång Google ändrar sina algoritmer startar diskussionerna på Twitter, LinkedIN och SEO Roundtable. Google ... By daniel larssondecember 7, 2020
SEO Bloggen Rankbrain – om AI och Googles ranking algoritm Tidiga versioner av sökalgoritmer var primitiva och enkla att manipulera och byggde på metataggar, länkar ... By daniel larssonjanuari 20, 2020
SEO Bloggen Google uppdaterar sin algoritm första gången 2020 Google har skrivit att de uppdaterat sin breda core algoritm vilket de gör flera gånger ... By daniel larssonjanuari 13, 2020