Augmented Reality och virtual reality

Google Co-Founder Sergey Brin Sports the New Google Glasses at Dinner in the Dark, a Benefit for the Foundation Fighting Blindness -- San Francisco, CAAugmented Reality Marketing är ett begrepp med stor potential och precis som namnet låter handlar det om att förbättra och ge en utökad verklighet.

Tekniken har funnits några år men inte riktigt slagit igenom men med Pokémon Go som är ett gratis smartphone spel från Nintendo verkar tekniken slå igenom i de breda folklagren. I spelet försöker spelarna fånga exotiska monster med klassiska japanska Pokémon figurerna. Tekniken använder sig av platsspårning för att få spelarna att besöka en plats och landmärke. I det här spelet förenar man ett starkt traditionellt varumärke med helt ny teknik.

Google glasögonen hypades för några år sedan och målades ut som att skapa helt nya möjligheter att ge användaren en upplevelse när hen går på stan eller befinner sig offline men tekniken blev aldrig lanserad. VR-hjälmen Samsugn Gear VR såldes för 1000-lappen och fungerade med Samsung telefoner men hypen motsvarade inte riktigt försäljningarna av enheten.

Google satsar hårt på Virtual Reality

Googles plattform heter Daydream och de har ett VR set kring det. Till detta kommer standalone VR och smartphone. Standalone är enklare att använda och känns som om du är där och det är ett platforms sätt. De har också en teknik som heter workspace. Google jobbar även med partners som Qualcom och Vive, Lenovo och de har produkter som kommer lanseras 2017

Googles AR företag som de urprungligen köpte heter Niantic Labs använder en teknik som kallas ingress för Android och iPhone och det är ett företag som planeras att knoppas av. Google investerar också i ett annat AR företag som heter Magic Leap. Oculus Rift är en hypad VR-enhet som släpps första kvartalet 2016 och de kommer lansera nya medium för annonsering på nätet. Under Googles utvecklarkonferens 2016 pratade de mycket om Daydream ready specifikationen som är Googles plattform för Virtual Reality i Androiden och som används av spelbolag som EA och Minority VR, Google Play och Street View.

Virtual Reality är det den nya tidens sätt att interagera?

För att förstå tekniken är det enklast att visa med exempel.

  • Du kan få se vägskyltar som ger dig extra information
  • Du kan samla på 3D kort ungefär som gamla hockeybilder men här är upplevelsen mer verklig eftersom du kan få stjärnorna att röra sig, interagera eller prata precis som i ett vanligt spel.
  • Du har en traditionell affisch – men när du tittar på affischen genom mobilen eller paddan hör du artisten spela och du kan även se hen i 3D.
  • På sikt skulle man kunna få helt andra upplevelser i en köpcentrum än vad man är van vid
  • För blinda och synskadade skulle tekniken kunna ge stöd och vägledning
  • Tekniken är perfekt för olika guerilla marknadsföringskoncept
  • På mobilen kan du visa 3dimensionella AR-annonser

Verktyget för lärare där man använder AR heter Google Expeditions där du kan skapa virtuella resor och olika objekt 3 dimensionellt.

Hur stor är marknaden för AR?

Enligt Digi-Capital räknar de att AR marknaden kommer att växa från ingenting till 120 miljarder dollar år 2020. VR marknaden räknas omsätta 30 miljarder dollar samma år. Ett av problemen är att tekniken är rätt dyr och tidskrävande att producera snygga saker.

Next-step interfaces between humans and computers, involving immersive environments, holographic readouts and digitally produced overlays for mixed-reality experiences.

Googles teknik för AR heter Tango och tekniken blir allt mindre. Tekniken kopplas även samman med Google maps där tekniken kallas Googles Visual Position Services.

Demo videos och hur skapas 3d grafiken

Med augmented reality kan du tex skapa en bild som visas i 2D men som i sin tur visar upp en upplevelse i 3D. 3D objekt kan skapas i 3D Studio Max eller Maya men måste sedan programmeras för att fungera i någon spelmotor.

Det svenska företaget Addset har tryckt upp en T-shirt med en bild på Alien men när man ser på bilden via mobilen dyker en 3D animerad alien upp. I ovanstående video har vi lagt samma bild som finns på T-shirten på datorn och så har vi tittat genom mobilen och uuuuuäääää – det börjar hända saker….


Bilden som man trackar på ser ut som en hårbild och när man ser på bilden genom paddan får man se en 3D renderad bild av en stad. En helikopter dyker upp och ju närmare man visar bilden desto högre blir ljudet.

Tyvärr är som vanligt inte några svenska mediabyråer som tagit till sig tekniken utan projekt drivs från teknik och internetbolag i främsta hand. Kostnaden ligger i dagsläget kring 100 000 kronor för ett enklare projekt.

Framtidsvision hur verkligheten kan se ut om några år när den här tekniken börjar användas. En sak är säker – vi som människor kommer fjärma oss mer och mer från varandra och tekniken skapar nya verkligheter för oss. Precis som i dagens tunnelbana där alla ser ner på sina mobiler istället för att…

Tidigare projekt floppade

Augmented reality förenar den fyska världen med den digitala världen med smartphones eller headsets. Vad som gör det mer intressant idag är att tekniken flyttar in i mobilen och på sikt kommer nya devices ut på marknaden. Under 2015 köpte flera av de stora amerikanska bolagen upp augmented reality företag. Apple köpte Metaio och Google Apple Leap.

Läs mer om olika exempel

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och är specialist på sökmotoroptimering. Ämnena handlar om SEO, KPI:er, webbanalys och digitala strategier. Expandtalk är ett contentmarketing företag som jobbar inom flera nischer. Vi hjälper företag med digital marknadsföring och att öka trafiken till webbplatser.

Comments are closed.