Attribution rapporter och attribution modeller

Vad är attribution rapporter?

Attribution rapporter (attribution reports) används för att se hela kundresean som en kund innan hen blir kund. Det inkluderar hen fyller i ett formulär, vilket inkluderar informationen om annonser, klick och andra element i en kampanj. Metoden innebär att man kan se vilka sidor en person är inne på innan hen blir kund.

Exempel på aktiviteter man kan vilja se hur kunden förflyttat sig och vilka marknadskanaler som gått bäst.

  • Social
  • Blogg
  • Live  chat
  • Email
  • Kundcase
  • Whitepaper
  • Adwords och PPC
  • Demo
  • Prissida
  • Webinar

Vilken attribution modell du väljer beror på vilka frågor du vill belysa

  • Single Touch first modellen (First interaction  click) – ger fokus för första källan och används för att se vilka källor som leder till nya affärer.
  • Single Touch last touch (Last interaction model) ger kredit för den sista källan och den slutgiltiga konverteringen.
  • Multi Toch U shaped gör en avvägning mellan den första och sista
  • Last Adword click
  • Linjär attribution modell

Läs mer om de olika attributionsmodellerna.

Varning för oseriösa Adwords företag

Jag misstänker att det finns oseriösa Adwords företag som exempelvis väljer ”last Adword click modellen” för att visa sina kunder att Adwords står för all försäljning och därmed kan de tona ner andra kanaler som SEO, content marketing och social media. Ifall ett SEO företag anlitas av kunden kan Adwords företaget enkelt visa att det inte ger några affärer och visa riskerna med att inte ha fullt fokus på Adwords!

Olika verktyg som använder attributionmodeller

Google Adwords
I Adwords måste du först sätta upp conversion tracking och du hittar verktyget under Tools > Attribution. Läs mer

Google Analytics
I Google Analytics kan du använda olika modeller beroende på vem som ska få ”credit” för försäljningen. Läs mer

Hubspot
I Hubspot ser du attributions rapporten under Reports>Reports home. Skapa en ny rapport och välj attribuion report. Läs mer