Annonsering på nätet sker i olika digitala kanaler
Annonsering i olika digitala kanaler är ett effektivt sätt att nå ut till din målgrupp. Det är inte bara ett snabbt sätt att synas utan det går också att mäta resultaten och se till att pengarna används på effektivast möjliga sätt.
Digital annonsering är ett brett begrepp som omfattar olika plattformar som sociala medier, sökmotorer, annonser på sajter och video. Det kan vara svårt att veta vilken plattform som är bäst att använda sig av och hur man ska gå tillväga för att få ut det mesta av sin annonsering – några tips är att:
Identifiera din målgrupp
Det första steget är att identifiera din målgrupp. Vem är det du vill nå ut till? Vad är deras behov och önskemål? Vilken ålder och generation tillhör de eftersom olika generationer använder internet på olika sätt. När du har identifierat din målgrupp kan du skapa en annonseringsstrategi som är anpassad efter deras behov. Att annonsera mot olika typer av personlighetsprofiler görs ofta på annonsverktygen i de sociala nätverken som Facebook och Linkedin, men även på Google går det att rikta in sig mot olika användartyper.
Välj rätt plattform
När du vet vilken målgrupp du vill nå ut till är det dags att välja rätt plattform. Ska du annonsera på sociala medier, sökmotorer eller via någon annan kanal? Det beror på din målgrupp och vilken plattform de är mest aktiva på.
Skapa en annons som sticker ut och får uppmärksamhet
Det är viktigt att din annons sticker ut från mängden. Se till att den är tydlig, relevant och attraktiv med bra copy. Använd dig av en stark rubrik och en bild som väcker intresse. Kom ihåg att du bara har några sekunder på dig att fånga din målgrupps uppmärksamhet.
Testa och mät kontinuerligt resultatet
När du har skapat din annons är det viktigt att testa och mäta resultatet. Vilken annons fungerar bäst? Vad går att förbättra? Använd dig av olika verktyg för att mäta resultatet och se till att dina pengar används på rätt sätt.
Använd retargeting
Retargeting är en effektiv metod för att nå ut till personer som redan har visat intresse för ditt företag eller produkt. Genom att använda retargeting kan du öka konverteringen och se till att dina annonspengar används på ett effektivt sätt.
Vad är ditt kvalitetsresultat (qualityscore) i Google Ads? Förutom själva buden kan du också slå din konkurrenters högre bud genom högre kvalitetsresultat för sökorden. Eftersom Googles …
Vad är programmatic? Programmatic är ett sätt att köpa annonsering på och placera annonserna och har blivit ett buzzword från de större mediebyråer mot större …