Så här fungerar Google Ads för din verksamhet
Google Ads, tidigare känt som Google Adwords, är Googles verktyg för att visa annonser på nätet. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna som många …
Annonsering i olika digitala kanaler är ett effektivt sätt att nå ut till din målgrupp. Det är inte bara ett snabbt sätt att synas utan det går också att mäta resultaten och se till att pengarna används på effektivast möjliga sätt.
Digital annonsering är ett brett begrepp som omfattar olika plattformar som sociala medier, sökmotorer, annonser på sajter och video. Det kan vara svårt att veta vilken plattform som är bäst att använda sig av och hur man ska gå tillväga för att få ut det mesta av sin annonsering – några tips är att:
Identifiera din målgrupp
Det första steget är att identifiera din målgrupp. Vem är det du vill nå ut till? Vad är deras behov och önskemål? Vilken ålder och generation tillhör de eftersom olika generationer använder internet på olika sätt. När du har identifierat din målgrupp kan du skapa en annonseringsstrategi som är anpassad efter deras behov. Att annonsera mot olika typer av personlighetsprofiler görs ofta på annonsverktygen i de sociala nätverken som Facebook och Linkedin, men även på Google går det att rikta in sig mot olika användartyper.
Välj rätt plattform
När du vet vilken målgrupp du vill nå ut till är det dags att välja rätt plattform. Ska du annonsera på sociala medier, sökmotorer eller via någon annan kanal? Det beror på din målgrupp och vilken plattform de är mest aktiva på.
Skapa en annons som sticker ut och får uppmärksamhet
Det är viktigt att din annons sticker ut från mängden. Se till att den är tydlig, relevant och attraktiv med bra copy. Använd dig av en stark rubrik och en bild som väcker intresse. Kom ihåg att du bara har några sekunder på dig att fånga din målgrupps uppmärksamhet.
Testa och mät kontinuerligt resultatet
När du har skapat din annons är det viktigt att testa och mäta resultatet. Vilken annons fungerar bäst? Vad går att förbättra? Använd dig av olika verktyg för att mäta resultatet och se till att dina pengar används på rätt sätt.
Använd retargeting
Retargeting är en effektiv metod för att nå ut till personer som redan har visat intresse för ditt företag eller produkt. Genom att använda retargeting kan du öka konverteringen och se till att dina annonspengar används på ett effektivt sätt.
.
Google Ads, tidigare känt som Google Adwords, är Googles verktyg för att visa annonser på nätet. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna som många …
Vad är Adblockers? Adblockers är program som används för att blockera annonser på webbplatser. Annonsblockering, ablocking, ad blocker eller annonsfiltrering är en inställning i webbläsaren …
Vad betyder digitala kanaler? Data-driven marknadsföring och online marknadsföring innebär att du kan stärka ditt varumärke vilket innebär att du kan få betydligt fler kunder. …
Att använda de digitala kanaler på smartaste sättet Läs mer »
Online annonsering – vill du synas med annonser på nätet? Läs mer om Google, Facebook och LinkedIn annonsering Online annonsering innebär att företag eller organisationer …
Vad finns det för olika typer av online annonsering? Läs mer »
Vad är PPC annonsering? PPC är en förkortning som står för Pay Per Click och är en modell för online annonsering där annonsören betalar för …
Guiden för dig som vill komma igång med PPC marknadsföring Läs mer »
Vad är click fraud? Om du använder Pay Per Click (PPC) annonsering eller betalar per annonseringsvisning, har du någonsin funderat på hur många av dessa …