Annonser – känner du till de nya begreppen på annonsmarknaden?

Nya begrepp annonsmarknaden

Det har dykt upp en mängd nya begrepp och det finns olika metoder att köpa annonser på nätet. Det här är några av de hetaste begreppen just nu!

Outreach vs betalda bloggare
Det finns olika spår hur man jobbar med länkar och webbplatser. Enligt Googles riktlinjer får du inte betala för länkar och en säker metod är att börja kontakta leverantörer och kunder som man samarbetar med. Att nå ut till andra bloggare och be om en länk utan att få betalning är den metoden som kallas för outreach.
Kontakta tidningar och webbsajter direkt: Är ofta billigt och du kan få bra erbjudanden. Själva har vi ett 70-tal olika bloggar men vi känner väl till olika affiliate sajter och bloggnätverk.

Native annonsering
Native annonsering: Är den metoden lanseras med början av slutet 2015. Vi känner till flera native annonseringsprojekt som pågår i Sverige.

Programmatic
Programmatic: Programmatic eller programmatic marketing som den också kallas är en metod att köpa annonsytor på nätet som ofta används av de stora annonsnätverken. Det finns flera olika annonsplattformar (DSP) som används för annonsinköp där Google pushar sin Doubleclick plattform. Trenden går att alltfler företag vill vara oberoende och inte vara fastlåsta i reklambyråernas lösningar.

Remarketing
Remarketing: Är en metod för att visa annonser på sajter och påminna användarna om din webbplats eller tjänst. Om de har varit inne på en del av sajten kan du skicka riktade erbjudanden beroende på vad de är intresserade av. Det finns både remarketing för Google och för Facebook.

Google Display Nätverk: Då visas din annons på 3:e parts sajter.

Kontakta oss om du vill veta mer!