Konsten att anlita rätt SEO bolag

0

Många företag vänder sig till SEO-byråer för att få hjälp med sin webbplats. SEO är ett område som är komplext och svårt att förstå om du inte jobbat med det tidigare. På den här sidan tipsar vi om saker som vi tycker är viktiga för att du ska kunna kravställa och ge stöd att hitta rätt SEO-byrå för dig.

Hur jobbar du idag med sökmotoroptimering? Alltför många företagsledningar är lyckligt omedvetna hur deras webbplatser presterar på Internet vilket kan vara förödande i en konkurensutsatt nisch.

Att få en rankning på något obskyrt sökord utan konkurrens är inte svårt men en bra byrå behöver leverera ROI (return on Investment) så att du som företag tjänar pengar på dina investeringar.

Vilken SEO-byrå har du idag och har de lyckats leverera affärer?

Pratar du med säljare inom SEO så har de varit snabba att lova topplaceringar med enstaka sökord vilket inneburit att branschen fått dåligt rykte. Det finns inga snabba lösningar och ett kortsiktigt perspektiv kan ge förödande resultat.

En del seo-bolag tar bara betalt för placeringar vilket kan innebära att du riskerar att fokusera på fel sökord. Om de tar betalt för sina länkar så bryter det säkerligen mot Googles riktlinjer vilket också kan straffa sig.

Var kritisk mot din byrå och om de verkligen lyckats leverera kunder till dig. Alltför ofta anlitas byråer som ser sina kunder som sleeping account och de inte jobbar med.

Några bra frågor att ställa kring din byrå:

  • Hur ofta har de avstämningar med dig?
  • Förklarar de hur de jobbar löpande?
  • Visar de resultat hur webbplatsen och de olika digitala kanalerna presterar?
  • Kommer de med konkreta åtgärder vad som behöver göras?
  • Har du konkurenter som annonserar mot ditt företag och syns mer på Google?
  • Har de teknisk kompetens att förbättra din webbplats?
  • Löser de dina problem?

Anlita experter på datadriven marknadsföring

En bra SEO konsult utmanar ditt företagsstrategier och tar det ett steg längre och utgår från din affärsidé.

Det finns många contentbyråer som skriver innehåll men har dåligt fokus på länkar och teknisk SEO. Se till att anlita experter som använder Bigdata och business intelligence för att kontinuerligt utvärdera information från flera datakällor som Google Analytics, Google Adwords API, Google Search Console (GSC) innebär att du får en fördel gentemot dina konkurenter.

För att kunna veta vad som fungerar för dina målgrupper behöver man göra mätningar kring sökvolymer och trender. Vad de söker, hur deras köpprocess ser ut, kundresor och vad de efterfrågar men också hur positioner förändras på sökvolymer och vilka problem som behöver åtgärdas på din webbplats.

Hur jobbar företaget med länkar?

Länkar är ett område som skiljer agnarna från vetet. Det finns många sätt att jobba med länkar. De sämsta byråerna köper dåliga länkar vilket kan skada ditt företag då de riskerar bli straffade av Google. Hos oss kan du aldrig köpa en länk.

Expandtalk ser innehåll som tillgångar asset och vi har en dedicerad PR-manager som uteslutande jobbar med kvalitativ outreach till sajter med hög trust. Resultatet är att vi får länkar från riktiga och kvalitativa sajter vilket förbättra din ranking på sikt.

Arbeta långsiktigt med experience

Vi vill skapa långsiktig sökmotoroptimering med läsbart och redaktionellt innehåll för läsare och målgrupp

Internationellt pratar allt fler av de bästa sökmotoroptimerarna om vikten av ett holistiskt perspektiv där en del valt att använda begreppet Search Experience Optimization – SXO – för att betona användarvänlighet och att de framförallt sätter fokus på upplevelsen snarare än sökmotorn. Modeordet för dagen är Experience.

Skaffa dig själv digital kompetens i projekten

Många beställare vet inte riktigt vad de beställer och det krävs två för att dansa tango. En bra byrå delar med sig av sin kunskap tex varför det är bra att gå efter en viss SEO strategi och specifika länkar. De har kontinuerlig utbildning som även visar att de bryr sig om dig och ditt långsiktiga resultat. På samma sätt är det viktigt att som kund ha rätt förväntningar och inte krama ut för mycket av konsulterna eftersom de ofta har flera kunder. En långsiktig relation tjänar alla på.

Använd personer vars DNA är Internet och digitala managementkonsulter som kan jobba nära affärsutveckling och ledning. De bästa kampanjerna tar med dig i projekten och förklarar tekniken för dig.

Att lyckas med satsningar i olika digitala kanaler beror på ekonomiska prioriteringar och var du får bäst avkastning på dina medieinvesteringar.

Share.

Redaktör

Har du en fråga som du vill ha svar av en SEO expert? Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity. Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap