Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Anledningen att företagets digitala strategi misslyckas

digiitalstrategi

Alla vet att den digitala utvecklingen går fort och kommer fundamentalt slå igenom i hela samhället. Företag kommer försvinna och nya branscher kommer uppstå. Många har svårt att förstå varför de i sin digitala strategi ska satsa på digital marknadsföring och då kan man på goda grunder ställa följdfrågan varför de har en webbplats över huvud taget.

Marknadsföring som disciplin har utvecklats radikalt under de senaste åren på grund av tekniska språng – och tillhörande förändringar i medievanor. Digital marknadsföring är komplext, det finns en mängd tekniska termer och tekniker som marknadsförare behöver bemästra. En del kanske tror att sökmotoroptimering handlar om digital reklam vilket de med all rätt är dödströtta kring, kanske tror det att det handlar om nonsens alternativt oseriösa telefonförsäljare, eller är det så att SEO-branschen har ett oförtjänt rykte?

De flesta större företag har en IT-strategi, en mediastrategi och en marknadsföringsplan. Vad som gjort mig fundersam är bristen på intresse för SEO, som en meriterad veteran i SEO uttryckte sig – människor verkar inte riktigt bry sig om sökmotoroptimering. Ett exempel är Volkswagen som tog till sig rådet av Alexander Bard att inte satsa på sökmotoroptimering med rätt skrämmande resultat. Till den svenska ledningens försvar kan man kanske nämna att tyska företag har en tendens att inte lyssna speciellt aktivt vad den svenska säljorganisationen tycker. De har säkert fått ett förslag att köpa ett SEO-paket från sin Tyska reklambyrå.

Stora delar av top-management är generalister med svårigheter att förstå jargongen inom teknisk marknadsföring. En SEO-specialist kan undersöka din sajt utan att ha tillgång till företagets interna verktyg. Nästan alla webbplatser som undersöks kan man finna stora problem som leder bland annat till att företaget tappar försäljning. Om de aldrig tidigare jobbat med SEO är det möjligt i de flesta fallen att öka upp antalet besökare till företagens webbplats – dvs. organisk trafik – med mellan 20-150% på några månader – vilket bör uppenbarligen vara intressant för de flesta företagen.

Ifall en webbplats har över 50 000 tekniska problem innebär det att en stor del av deras sajt inte visas och de inte får ut sitt budskap om de inte kompenserar genom andra kanaler (såsom PR). Dålig länkbyggnad eller att de inte fokuserar på rätt sökord innebär också missade affärsmöjligheter eftersom sajterna inte visas optimalt. Att svenska exportföretag nonchalerar sina webbplatser innebär på sikt försämrad konkurrenskraft och ett samhälle som tappar sin ekonomiska bärkraft.

Varför företag är ointresserade av att gå in på djupet i sin digitala strategi?

Jag fick en uppenbarelse när jag lyssnade på ett föredrag där ett gäng visionärer och entreprenörer från Silicon Valley pratade om hoten mot den digitala utvecklingen för de närmsta 10 åren. Phil McKinney som varit CTO på HP och är Host of the Killer Innovations Podcast pratade om corporate antibodies vilket alltför ofta är en stor anledning att affärsutveckling och innovation misslyckas.

Corporate antibodies är människor som är i princip är utvalda för att skydda företags affärsidéer, du hittar dem både i stora som små företag eller myndigheter. De rekryteras eftersom de passar in och har jobbat med liknande arbetsuppgifter tidigare. De bevakar sin egna position, utomstående strategier ses även som ett hot istället för en möjlighet om de inte får vara med och kontrollera strategin. Följaktligen kommer de ifrågasätta varje behov av förändring och det är viktigt att få med dem i visionen samt strategin.

För att lyckas med förändringsarbetet måste man ha ledningens samt senior gruppernas stöd, annars kommer lite att hända eftersom det handlar om att skapa nya processer eller marknadsföringsmetoder. Att prata med en ung webbansvarig som inte har befogenhet att bestämma över sin budget – som dessutom vill behålla sitt jobb till alla pris – innebär en stor risk att strategin inte når den verkställande gruppen.

Kan det underliggande problemet om personers inställningar till nya strategier och idéer – såsom exempelvis SEO i mitt fall – att det blir lätt att avfärda nymodigheter för att vi har en för stark tilltro till vårt egna omdöme alternativt status quo som att säga att digital marknadsföring är samma sak som marknadsföring och handlar om varumärkesbyggande. Eller kan det röra sig om cynism till nya influenser i de traditionella företagen?

”Corporate eats strategy for lunch”

Ett urval av kommentarer som vi har fått av en del företag som vi vet har ett behov av sökmotoroptimering och svar som vi funderat att skicka men som vi aldrig skickade. Samtliga dessa företag och organisationer är stora företag.

  •  Angående SEO så är vi medvetna om problemet att vi inte rankar på några sökord men vi har endast varumärkes sök och därmed vill vi inte ta investeringen att fixa till det. Att bara jobba med varumärkessök är en snäv definition på hur ni kan attrahera kunder på nätet och man räknar med att 84% av alla organisationer ser brand awareness som sitt viktigaste mål med content marketing. Men vi ser att när man söker på ert företagsnamn så ser man mängder av negativa skriverier om ert företag. Hur tror du att det påverkar er försäljning – om det påverkar 10-20% av er omsättning på nätet så förlorar ni rätt mycket pengar – eller hur?
  • SEO är inte intressant för oss eftersom vi bara satsar på B2B marknaden.
    Så du menar att B2B-marknaden inte använder Internet när de söker information om era produkter? Just inom B2B marknaden är det störst anledning att jobba med sökmotoroptimering om du vill utveckla din affärsidé, få fler kvalificerade läsare och skaffa nya kunder. 
  • Jag är medveten om att vi har en hel del att göra för att få bättre synlighet. Något vi jobbar med både internt och tillsammans med en extern leverantör och webbyrå så just nu är det inte aktuellt för ett möte.
    Er nuvarande webbyrå bokade ett möte med oss där de försökte pumpa oss på vilka metoder och verktyg som vi använt oss för att identifiera problemen. Att inte ha en digital strategi är den största risken för företaget och digital marknadsföring vilket handlar betydligt mer än att ha en grafisk profil på nätet.

 

Några av de värsta exempel på företag som borde visat större intresse för sökmotoroptimering

Teknikföretagen

En väldigt stor branschorganisation
Vi såg att de hade misslyckats med sin migrering och tappat all synlighet på Google. Kontaktade dem i maj men de visade inget intresse hur man gör en SEO-migrering eftersom deras webbyrån hade sagt att det var naturligt och de skulle synas igenom om sådär 3 månader. När jag kollade sajten efter ett halvår hade de fortfarande ingen synlighet (se bild). Det paradoxala är att det här är ett företag som representerar Sveriges teknikföretag!

En väldig stort företag som säljer läkemedel
Jag har försökt att komma på besök till marknadschef i nästan ett halvår och jag såg att de hade tappat väldigt många besökare till sina konkurrenter. Jag har pratat med koncernchefen som slussade mig till marknadschefen men inte lyckats få till ett möte. Jag ägnade ett halvår att komma på besök innan jag slutligen gav upp.  Företaget anlitar ett av de största mediabyråerna som gör ett dåligt jobb med sökmotoroptimeringen även om de använder sig av top notch SEO-verktyg. Jag undrar vad mediabyrån tar betalt för sin dåliga sökmotoroptimering?

En branschförening inom läkemedelsbranschen
En organisation som företräder Sveriges läkemedelsföretag vilket är en framtidsbransch. Skickade ett vänligt mail som informerade att de hade blockerat hela sajten från Google eftersom den var felkonfigurerad! Jag tänkte att de måste vara intresserade av sökmotoroptimering – sajten hade dessutom mängder av andra problem och hade dålig informationsstruktur. Tog kontakt med hon som var ansvarig som var på konferens i Boston och hon tackade för mitt mail – men sökmotoroptimering var inte intressant varken för henne eller hennes medlemmar.

Ett väldigt stort företag som säljer lastbilar i Södertälje
Vi hittade över 60 000 tekniska fel och skickade ett mail till marknadschefen som jag inte fick svar på. Företaget rankar väldigt dåligt på flera av sina sökord. Jag undrar hur många utvecklare de har som är inne och bygger på sajten. Man behöver inte sälja många lastbilar för att en investering i sökmotoroptimering skulle löna sig.

Känner du igen problematiken?

En del litar på sina webbyrå men för en webbyrå innebär SEO och kvalitetssäkring ofta något som tar tid och dessutom kostar pengar om de ska ha kompetensen inhouse. I vissa offerter har de kanske prioriterat bort sökmotoroptimeringen för att få ner det offererade priset.

En webbyrå eller IT-bolag prioriterar att vinna sina egna offerter och då blir sökmotoroptimering något som man i bästa fall gör i slutet eller överhuvudtaget inte ägnar många sekunder åt. Sökmotoroptimering behöver inte kosta mycket pengar – om du fokuserar på rätt saker och vi jobbar ofta tillsammans med webbyråer.

Har du en övertro på dina egna beslut?
Tyvärr leder inställningen hos CIO:s och marknadschefer att företagen inte ser möjligheterna som finns rakt under näsan på dem – vilket innebär minskad försäljning och att företaget inte utvecklas positivt vilket i sin tur innebär en nedåtgående spiral. Så ifall du jobbar i ett företag rannsaka dig själv och se upp så du inte har blivit den där antikroppen som kan förstöra för företaget och se istället till att engagera dig att driva trafik till din webbplats!

Idag kanske det fungerar att säga nej till sökmotoroptimering men frågan är hur det ser ut om 10 år för företaget – alternativet är att du sitter på ett annat jobb och fortsätter att bevaka dina egna intressen och hur kul är det?