Tema: Amazon

Amazon shoppingNu har världens starkaste varumärke Amazon bekräftat att de påbörjat etableringen i Sverige under 2020 med domänen Amazon.se. Av företagets intäkter kommer 69% från USA och Tyskland är deras näst största marknad med 8% och Storbritannien och Japan har 6% vardera. Deras tillväxtpotential ligger utanför USA och det är ett ögonblick som många svenska e-handlare och detaljister fruktat.

Om du besöker Amazon.se idag pekas du om till en tysk server. Företaget har redan byggt ett datacenter i logistikparken i Eskilstuna och Dagens logistik skriver om en 36 000 kvm stor logistikanläggning. Amazon har också under det senaste året rekryterat flera nyckelpersoner i Sverige.

Har du en Amazon-strategi?

Undersök sökbegreppen som används på Amazon. Begreppen som används är inte samma som på Google och du behöver också ha koll på hur användarna använder plattformen.

Sökvolym på Amazon
Exempel på sökvolymer inom ”hair”

Amazon produkter

Exempel på de bästa Amazon produkterna inom hårsegmentet.

Läs alla recensioner på Amazon för de produkter du jobbar med. Du kan kategorisera dem om du vill. Människor diskuterar hur de använder produkterna, vad de gillar, inte gillar, potentiella problem. Ibland använder kunder en produkt på ett annat sätt än avsett och det är bra information det också.

Hur du skriver en Amazon produkt recension

Kolla deras främsta konkurrenter och gå igenom 1-2 stjärna recensioner och jämför. Se om tillverkaren har en webbplats och leta efter recensioner där också. Kontrollera relaterade videor delen och hur videorna beskrivs. Du ska inte kopiera informationen men genom att undersöka och aggregera alla åsikter kan du använda din egna kreativitet för att skriva en intressant och övertygande artikel. Det finns också specialister som kan hjälpa dig och skala upp skrivandet.

Det är nödvändigt att du förbereder dig genom att:

  • Göra en konkurrentanalys och skydda dig mot konkurrensen. Testa Amazon.de
  • Se till att din prissättning är rätt. Många säljare på Amazon klagar över att de inte kan kontrollera det lägst annonserade priset (MAP=minimum advertsing price)
  • Optimera dina produktlistor med titlar och bra produktfotografier
  • Se till att du får recensioner på dina produkter
  • Kör sponsrad annonsering
  • Använder den promotion som finns tillgänglig

Amazon som försäljningskanal och hur du kan vända deras plattform

Amazon Online Stores är deras största försäljningskanal som står för mer än hälften av företagets omsättning. Amazon är världens näst största e-handelsbolag (efter kinesiska Alibaba). 2019 omsatte Amazon.com drygt 280 miljarder USD. På sikt satsar de mycket på supply-chain och logistik för hemleveranser med exempelvis drönarteknik.

Amazon Advertising

Amazon annonsering består av två olika plattformar där du själv kan annonsera. Vendor Central för grossister och större företag och varumärken. I Vendor Central har du tillgång till Amazon Marketing Services. När du registrerar dig som leverantör blir Amazon en heltidsdistributör av dina produkter. De köper och tar hand om lagret, frakt och prissättning till kundservice och returer.

Om du inte redan är en Amazon leverantör kan det vara lättare att komma igång genom Amazon Marketplace. Det är snabbt att registrera dig och ingen inbjudan behövs. Hälften av de produkter som säljs på Amazon över hela världen är från företag som erbjuder sina produkter via Amazon Marketplace.
För mindre spelare finns Seller Central.

Det finns olika annonsformat att välja mellan:

  • Sponsored products
  • Sponsored brands
  • Sponsored display

Läs mer om hur du kan använda Amazons plattform

  • Amazon Web Services (AWS) är företagets cloud lösning och en kassako där de tjänar mycket pengar 12.5% av sina intäkter
  • Alexa är företagets röstassistent och vi får väl se om den på sikt kommer förstå svenska
  • Amazon Prime är ett deras prenumerationstjänster och lojalitetsprogram och är navet i deras strategi. Prime innebär gratis och snabbare leverans. Programmet har mer än 100 miljoner abonnenter. Det är också namnet på deras video on Demand-tjänst. Att utnyttja Prime är centralt för alla som vill sälja på Amazon.
  • Amazon Fresh är en livsmedelsbutik som erbjuder leverans och pickup tjänster i utvalda städer. Prime medlemmar kan handla matvaror  och mer med Amazon Fresh. Den här tjänsten finns inte i Sverige.
  • Launchpad är en tjänst som utformats speciellt för startups. De har även Alexa fund för AI-investeringar.