Affiliate marknadsföring eller affe marknadsföring är en typ av internetmarknadsföring där en person eller företag (affiliate) annonserar för en annan persons eller företags produkter eller tjänster. Affiliate får betalt för varje gång en kund köper något via en länk som affiliate har lagt ut på sin webbplats eller i en annons.
Affiliate marknadsföring fungerar genom att det skapar en win-win-situation för både företaget som säljer produkten eller tjänsten och affiliate som annonserar för det. Företaget får en ny källa till trafik och försäljning, medan affiliate får en inkomst och provision för sina annonser. Om affiliate marknadsföring går att få trafik på beror på hur bra affiliate är på att marknadsföra produkterna och hur efterfrågade produkterna är. I många fall kan affiliate marknadsföring vara en bra källa till trafik och försäljning.
Svenska affiliate marketing bolag
Det finns ett antal affiliate bolag i Sverige och de går att använda för att skapa kampanjer och få länkar. Flera bolag som varit verksamma inom nischen har slutat och renodlat sin verksamhet som Double.net och Shoutly.
Internationella affiliate bolag
- Amazon
- Commission Junction – ett av världens största affiliate nätverk
- Performics – ett annat stort nätverk
- Amazon Associates – Amazon affiliate program
- Rakuten Affiliate Network
- CJ Affiliate – amerikanskt nätverk har kontor i Stockholm
- Avangate
- Ebay Partner Network
- Clickbank – webbplats där man kan hitta produkter att sälja
- Shareasale – har både tjänster för köpare av affiliate tjänster och åt affiliates
- Flexoffers.com
- Revenuewire.com – specialiserad på tjänster som säljs online
- Avantlink.com
- Linkconnector.com
- Avangate
- Linktrust
- Clickrank
- Zanox
- Shareasale
- Postaffiliate Pro
- iDev Affiliate
- Omnistar
- Tradepoint
- Affilae
- Leaddyno
- Thrive
- Oneclick CPA
- Linkconnector
- Netrefer
- Clickinc
- Affiliatewire
- BOATracker
- Offerit
- ImpactRadius
- Directtrack
- Cydec
- BGATracker
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.