Programmatic buying från Google

Automatiserade lösningar för att köpa media kan teoretiskt skapa effektivare annonsering när man utvärderar kostnaderna för annonsering. Förespråkarna nämner speciellt kostnadseffektivitet och att det går snabbare att göra korrigeringar utifrån de marknadsförutsättningar som gäller i realtid.

Vad är programmatic?

Automatisering sparar tid och ökar effektiviteten. Programmatic har förändrat det digitala medialandskapet och skapa effektivitet på både köp och säljsidan.  På sikt innebär programmatic byuing stora fördelar och i princip alla större marknader kommer använda automatiserade metoder för att köpa och sälja annonser.

Googles Double Click lösning

Programmatic tekniken pushas hårt av Google och deras Double Click lösning främst hos de riktigt stora varumärkena där tekniken marknadsförs som att “nästan ha samma CPA som söknätverket” – vilket räknas som den bästa kanalen.

Google köpte upp företag som AdMeld för flera år sedan som verkade i den här branschen. Vissa bedömare tror att olika programmatic lösningar kommer ta över en stor del av annonsförsäljningen på nätet och det pågår väldigt mycket initiativ kring programmatic buying.

DoubleClick BidManager är nästa generations Googles DSP (Demand Side Plattform) som är deras plattform för att köpa display. För större bolag med större Adwords budgetar utför vi Adwords revisioner. Kontakta oss ifall ni vill veta mer om programmatic.

Läsvärda artiklar

The challenges of programmatic advertising