Mobil annonsering på Google

Google pushar hårt mobilannonsering och mobile ads och en stor del av annonseringen går mot mobiler. I sökresultatet har var det 2018 följande siffror kring CTR:en (click through raten) i sökresultatet:

Mobilt sökresultat på Google:

  • 2% betald sök (Adwords)
  • 40,9% organiskt sök
  • 57,1 klickar inte på sökresultatet på mobilen

Källa: Rand Fish

Det finns olika typer av mobila annonser på Google.Kring annonseringen skiljer man mellan:

  • Mobila text annonser
  • PLA (product listing ads)

Annonsformatet har stor betydelse i en mobilannons

För dig som investerar i mobil annonsering är det viktigt att inte bara ha en responsiv webbplats utan att använda rich-media annonsformat som är specialanpassade för mobilen. I april 2016 introducerade Google nya annonsformat för mobilen som visas på sidnivå. Annonser på sidnivå är optimerade för att bara visas när de ger så bra resultat som möjligt. Dessutom har de en bra användarupplevelse och är enkla att ställa in för publicisterna i Google Adsense.

Budgivning i Adwords

Om du budar på mobil som device i Google Adwords bör du se till att ha en mobil annons. Allt fler personer använder mobilen när de söker information. Google har konsekvent lagt in mer annons texter i det mobila sökresultatet. Tidigare var det vanligt med 2 annonser men 3 annonser före det organiska söket börjar bli mer vanligt i mobilsöket – vilket innebär att du inte ens ser det organiska söket.

Eftersom det visas färre annonser än på display blir det också än mer viktigt att lägga sig på ett bud som gör att du får en bra position och att annonsen visas.

Läs mer om 
Mobil marknadsföring
Mobilanpassad webbplats
Vertikal video