Social Network

Kontakta oss kring skmotoroptimering tel. 08-545 56 89

Att förbättra CTR (click through rate)

CTR - vad är CTRVad menas med CTR? – definition av CTR

CTR på Google Adwords

Ett viktigt mått inom Adwords är CTR (click through rate) eller på svenska klickfrekvensen som visar om besökarna klickar på dina annonser. Den beräknas genom att dela antalet klick som du har med antalet gånger de visas (impressions). En hög CTR (över 7) indikerar att man använder effektiva nyckelord och relevanta och bra annonser och följdaktligen innebär en låg CTR (under 5) att du bör förändra eller pausa annonserna.

Om du har en webbplats som har kommersiellt syfte är det viktigt att se på helheten så att man får in ett kundflöde. Det kan ge rätt mycket att undersöka om vissa städer har högre konverteringsgrad än andra orter eller att det finns typer av besökare som konverterar bättre än andra.

Metoder att öka CTR:en på Adwords

Du kan öka upp klickfrekvensen på Adwords genom att skriva bättre annonser men även genom att använda sitelinks och dynamiska sitelinks. Andra metoder att öka CTR:

  • Du kan ha erbjudande i rubriken exempelvis 40% Rea på…Många läser bara rubriken
  • Se till att sökordet finns med som länken (display URL). URL:en är definitivt en viktig del av din annonstext som många missar att använda sig av
  • Använd en punkt efter den första beskrivningen. I rubriken kan du bara använda 25 tecken medan beskrivningsraderna har 35 tecken. Genom att använda en punkt slås rubriken och beskrivningen ihop till en mening när den ligger högst upp i sökresultatet.

Relativ CTR

Google har infört relativ CTR för att ge dig en uppfattning om hur dina visningsannonser presterar i förhållande till de andra annonser som körs på samma platser på Google Display-nätverket (GDN).

Om du vill använda relativ CTR som en kolumn, gå till fliken kampanj eller annonsgrupp och klicka på ”Kolumner.” I den gröna rutan som öppnas upp, klickar du på relativ CTR rutan.

CTR och konkurrensen

Klickfrekvensen varierar beroende på konkurrensen beror på vilken position du har på Google och vad du själv marknadsför och givetvis den underliggande styrkan i ditt varumärke. Google vill naturligtvis att företagen budar högt för den åtråvärda första placeringen i sökresultatet och helst vill de att du ska buda på ditt egna varumärke. Annonsering på ditt egna varumärke har betydligt högre CTR nivåer och det finns alltid en risk att konkurrenter budar på ditt varumärke!

Om du har ett kvalitetsresultat på 7 och högre anses följande CTR:nivåer bra

CTR:en påverkas i hög grad av vilken position du har (position bias) och följande CTR nivåer är bra för olika positioner.

  • Position 1: 6%
  • Postion 2: 4-5%
  • Position 3: 2-3%
  • Position 4: 1-2%
  • Position 5 och högre 1%