Hem » Annonsering » Vad är Adtech?
Adtech

Vad är Adtech?

Vad är Adtech?

Begreppet adtech är en förkortning som står för advertising technology vilket omfattar olika tekniska lösningar och analys inom digital annonsering.  För annonsörer, tidgningar eller utgivare är det viktigt att ha en förståelse för vad AdTech är och hur det fungerar.

Man skiljer mellan behoven på utbudssidan (utgivare eng. publisher) och behoven på efterfrågesidan (annonsören).  Utgivarna vill ha ett annonslager där de kan sälja till bästa möjliga pris. Annonsörerna vill ha framgångsrika annonskampanjer som riktas till målgrupper med högt värde.

Utgivaren vill:

Supply sidan vill ofta:

  • Visa annonser i realtid
  • Hantera flera kampanjer samtidigt
  • Maximera budgivningen (ofta kring CCM)
  • Optimera sitt inventory
  • Skaffa sig insikter kring data från målgrupperna
  • Ge en bra användarupplevelse

Annonsören vill:

Demand sidan vill:

  • Visa annonser som riktas mot målgrupper
  • Mäta kampanjerna
  • Spåra kundresan
  • Skydda sitt varumärke
  • Optimera annonsspenden

Ett snarlikt begrepp är martech.

Scrolla till toppen