Vad är Adtech?

Adtech - kvinna framför ett fönster

Vad är adtech? En introduktion till digital annonsteknologi

Begreppet adtech eller reklamteknik är en förkortning som står för advertising technology.  Ad Tech är en samlingsbeteckning för programvaran som byråer, varumärken, utgivare och plattformar använder för att hantera, rikta och analysera sina digitala reklamkampanjer. För annonsörer, tidningar eller utgivare är det viktigt att ha en förståelse för vad AdTech är och hur det fungerar. Det kan hjälpa dig att implementera annonseringskampanjer vilket kan öka företagets försäljning. 

Adtech är viktigt på grund av de stora mängder pengar som spenderas på digital annonsering. Adtech mjukvaruplattformar hjälper varumärken och byråer att köpa reklamutrymme. Plattformarna hjälper också utgivare att prissätta och sälja sina annonsutrymmen. Man skiljer mellan behoven på utbudssidan (utgivare eng. publisher) och behoven på efterfrågesidan (annonsören).  Utgivarna vill ha ett annonslager där de kan sälja till bästa möjliga pris. Annonsörerna vill ha framgångsrika annonskampanjer som riktas till målgrupper med högt värde.

Adtech-plattformar: De mest populära verktygen för digital annonsering

Det finns ett stort antal adtech-plattformar på marknaden, men här är några av de mest populära verktygen för digital annonsering:

  • Google Ads: Googles annonsplattform är en av de mest populära verktygen för digital annonsering. Med Google Ads kan du nå ut till din målgrupp genom sökannonser, displayannonser och videoannonser. Läs mer om Google Ads.
  • Microsoft Advertising: Tidigare känt som Bing Ads, är Microsoft Advertising en annan populär annonsplattform för sökannonsering och displayannonsering.
  • Facebook Ads: Facebooks annonsplattform är en annan populär plattform för digital annonsering. Genom Facebook Ads kan du nå ut till din målgrupp på Facebook, Instagram och andra sociala medieplattformar.
  • LinkedIn Ads: LinkedIn är en annan plattform som har blivit allt viktigare för B2B-annonsering. Med LinkedIn Ads kan du nå ut till ditt affärsnätverk genom olika annonstyper, inklusive sponsored content, InMail och displayannonser.
  • Snapchat Ads: Snapchat har blivit en allt viktigare plattform för att nå ut till en yngre målgrupp. Med Snapchat Ads kan du skapa olika annonstyper, inklusive Snap Ads, Sponsored Lenses och Sponsored Filters.
  • Amazon Advertising: Amazon har blivit en allt viktigare plattform för digital annonsering, särskilt för e-handelsföretag. Genom Amazon Advertising kan du nå ut till kunder som söker efter produkter på Amazon.
  • Programmatiska plattformar: (SSP) och DSP – Det finns en mängd programmatiska plattformar som exempelvis The Trade Desk, AppNexus, AppForm och DoubleClick för digital annonsering. Dessa plattformar gör det möjligt att köpa annonser automatiskt baserat på olika kriterier, såsom målgrupp, plats och tidpunkt.

Hur fungerar adtech? Här möts utgivare och säljare av annonser

Utgivare använder en supply side platform (SSP) för att sälja annonser programmatiskt. En SSP kan fokusera på en typ av annons eller kan ge köpare tillgång till ett brett utbud av format. SSP: n kommer att ansluta till annonsutbytet och göra utgivarens inventering tillgänglig för DSP: er att bjuda på. En DSP kan lämna in flera bud till en SSP. SSP väljer sedan det högsta priset som vinnare och skickar det kreativa materialet (bannerannons, videoannons, native-annons etc.) till utgivaren.

Supply sidan vill ofta:

  • Visa annonser i realtid
  • Hantera flera kampanjer samtidigt
  • Maximera budgivningen (ofta kring CCM)
  • Optimera sitt inventory med annonsörer
  • Skaffa sig insikter kring data från målgrupperna
  • Ge en bra användarupplevelse

Köparen av annonser

DSP och SSP: En demand side platform (DSP) används för att köpa online-annonseringsutrymme genom realtidsauktioner. DSP: er kopplar samman annonsörer med annonsnätverk, bedömer tillgängligt lager och säkerställer att annonser riktas mot rätt publik. Med en DSP kan annonser distribueras över flera webbplatser, vilket sparar mycket tid och pengar och maximerar kampanjeffektiviteten.

Demand sidan vill optimera sina annonsbudgeter och intäkter och kostnader (annonsspenden). De vill också:

  • Visa annonser som riktas mot målgrupper
  • Minska mängden onödiga kostnader
  • Mäta kampanjer
  • Spåra och optimera de olika kundresorna
  • Skydda sitt varumärke
  • Få bättre annonsplaceringar

Adtech vs. martech: Vad är skillnaden?

Adtech har ett fokus på annonsering medan martech har ett fokus på marknadsföring. Läs mer om martech.

Om författaren

Website | + posts

Gunilla har bakgrund som dataanalytiker och SEO specialist och jobbar som GHL i sin roll som growth hacker på Expandtalk.