Hem » Annonsering » Google AdSense – för dig som vill sälja annonser

Google AdSense – för dig som vill sälja annonser

Adsense

Vad är Google AdSense?

Fråga: Jag vill sälja reklam digitalt genom Google och AdSense. Hur går jag tillväga med att sälja digital annonsering?

Svar: Google AdSense är en reklam placeringstjänst från Google. Programmet är utformat för webbpublicister och bloggare som vill visa riktade text, video eller bildannonser på webbplatser och tjänar pengar när besökarna ser eller klickar på annonserna.

Annonserna kontrolleras och hanteras av Google och webbpublicister behöver bara skapa ett gratis AdSense-konto och kopiera och klistra in trackingkoden för att visa annonser och man får intäkter per klick eller per visning. Det är gratis att få sin webbplats verifierad som publisher i Google AdSense-programmet.

Google Adsense

Google erbjuder för närvarande ett antal olika AdSense program, beroende på vilken typ av innehåll som du kommer att placera annonser på (t.ex. webbsida eller RSS-flöde).

Några av de mer vanliga Adsense programen omfattar:

  • AdSense för innehåll: Visa annonser på en webbplats
  • AdSense för sökning: Visa annonser i sökresultaten på en webbplats
  • AdSense för mobil: Visa annonser på en mobil webbplats
  • AdSense för feeds: Visa annonser i RSS-flöden
  • AdSense för domäner: Visa annonser på oanvända domäner

Följande AdSense program finns för kvalificerade utgivare

  • AdSense för mobila applikationer
  • äna pengar på Android och iPhone ansökningar
  • AdSense för TV: tjäna pengar på TV
  •  AdSense for video: tjäna pengar på online video innehåll
  • AdSense för mobila applikationer: tjäna pengar på Android och iPhone ansökningar
  • AdSense för spel: tjäna pengar på browser-baserade spel

Om författaren

Digital strateg at Expandtalk | 076-023 56 84 | Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

Scroll to Top
Scroll to Top