Vad är Google AdSense?
Fråga: Jag vill sälja reklam digitalt genom Google och AdSense. Hur går jag tillväga med att sälja digital annonsering?
Svar: Google AdSense är en annonsplattform som drivs av Google och placerar annonser på webbplatsen. Programmet är utformat för webbpublicister och bloggare som vill visa riktade text, video eller bildannonser på webbplatser och tjänar pengar när besökarna ser eller klickar på annonserna.
Annonserna kontrolleras och hanteras av Google och webbpublicister behöver bara skapa ett gratis AdSense-konto och kopiera och klistra in trackingkoden för att visa annonser och man får intäkter per klick eller per visning. Det är gratis att få sin webbplats verifierad som publisher i programmet. Genom att anmäla sig till programmet kan webbplatsägare tillåta Google att placera annonser på sina webbplatser och tjäna pengar varje gång en annons visas eller klickas på. Google AdSense har en enkel integration med webbplatsen och ger möjlighet att anpassa annonserna för att passa webbplatsens stil och innehåll.
Google erbjuder för närvarande ett antal olika AdSense program, beroende på vilken typ av innehåll som du kommer att placera annonser på (t.ex. webbsida eller RSS-flöde).
Några av de mer vanliga Adsense programmen omfattar:
- Annonser för för innehåll: Visa annonser på en webbplats
- AdSense för sökning: Visa annonser i sökresultaten på en webbplats
- AdSense för mobil: Visa annonser på en mobil webbplats
- Annonser för feeds: Visa annonser i RSS-flöden
- AdSense för domäner: Visa annonser på oanvända domäner
Följande program finns för kvalificerade utgivare
- Annonser för mobila applikationer
- Tjäna pengar på Android och iPhone ansökningar
- Annonser för TV: tjäna pengar på TV
- Annonser för video: tjäna pengar på online video innehåll
- Program för mobila applikationer: tjäna pengar på Android och iPhone ansökningar
- AdSense för spel: tjäna pengar på browser-baserade spel
Om författaren
Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.