Adblockers – hot eller möjlighet för publicister?

Adblocker

AdblockerAdblocker plugins har blivit väldigt populära bland Internet användare som blivit trötta på den överdriven annonsering med aggressiva banners och stora annonsformat. Den snabba utvecklingen att man använder Adblocker kostar publicister stora pengar i förlorade annonsintäkter och från det andra kvartalet 2014 och 2015 ökade annonsblockeringarna med 41% och i USA räknar man med att 16% av alla användare använder Adblocking och i vissa länder är det betydligt vanligare exempelvis Grekland och Polen. Inom vissa målgrupper som män 16-24 år är det upp mot 40-60% som använder adblockers.

 

Hur publicister kan klara sig undan från Adblockers döden

Adblockers är publicisternas stora skräck och användningen har accelererat. Flera online publicister har problem med sin lönsamhet. New York Times skriver i en artikel att välkända sajter som Mashable, Buzzfeed och Salon säger upp anställda. Enligt en rapport från Adobe och PageFair hävdar företagen att AD blockers kostar 22 miljarder dollar bara under 2015. Men om kunder inte vill stödja annonser och många tycker att kunder har rätt att blockera annonser på samma sätt som publicister har rätt att visa dem?

Olika publicister kan hantera Adblockers på olika sätt. I WordPress finns det plugins som ber om att bli whitelistade. På vår blogg köpabåt.eu har vi testat att köra pluginet: Adblocker Advisor som skapar en banner och ber de som använder Adblockers att bli whitelistade.

Adblocker Advisor

Bild: inställningarna i Adblock Advisor på köpabåt.eu

Adblockers för mobilen

Mobilannonsering har länge varit en kassako för Google och de låter mobilsökningarna få 2 eller 3 annonser innan det organiska söket. För mobiler är hastigheten en viktig aspekt och genom adblocker förbättrar du prestandan.

Det finns flera artiklar som har beskrivit Apples krig mot Googles affärsmodell med annonser på nätet. Google tjänar nästan alla sina pengar på online annonsering på Dart plattformen (Doubleclick) och Adwords. När Apples iOS 9 släpps kommer det få stora konsekvenser för Googles intäkter eftersom webbläsaren Safari utrustats med en adblocker. Parallellt har utvecklingen gått framåt på mobilmarknaden men flera webbläsare som Safari och Firefox som har Adblocking plugins. Genom att utrusta iPads och iPhones med adblockers får användarna snabbare devices och apple kan också ha nyhetsappar där de delar på vinsten med publicisterna.

Gissningsvis kommer allt fler vilja ha en reklamfri iPhone istället för reklambaserad Android telefon och det lär vara många som vill byta telefon.

På Android plattformen finns det begränsat med Adblockers men du hittar i allafall Ghostery om du vill se hur du spåras.  Ghostery har appen Peace som du kan ladda ner för iPhone och som har en topposition bland de mest nedladdade apparna som blockar annonser och trackers.

Adblockers kommer innebära bättre marknadsföring på sikt!

Den stora frågan är hur annonsörer ställer sig och om de kommer förändra sina annonsköp. Likaså behöver media köpare tänka om kring sin banner annonsering och hur pass effektiv den typen av annonsering egentligen är.

Den bästa marknadsföringen är inte annonsering och fler företag kommer öka sina satsningar på kreativa sätt att nå ut till sin målgrupp som inbound marketing, sökmotoroptimering och native annonsering som alltfler större mediaföretag satsat på. Mediaköparna vill naturligtvis ha bra exponering på sin annonsering och i skrivandets stund är bland de bästa PPC priserna kring relaterade artiklar på bloggare. Allt fler kunder har tröttnat på traditionell annonsering och vill istället ha råd från verkliga personer. Kontakta oss om du vill veta mer kring denna annonsform som är relativt ny.

Förutom annonsering kommer mer pengar att gå till produktdesign och att marknadsföra unika produkt.

Verktyg för publicister mot Adblockers

Ett verktyg för att analysera hur mycket trafik och intäkter som du förlorar kommer från Adback. (www.adback.co). De har även verktyg så du kan få tillbaka 60% av dina annonsintäckter och de marknadsför sig mot mediahus, bloggare, ecommerce sajter mm

Populära Chrome tillägg med Adblockers

Källor:
Naked security
Adweek
uk.businessinsider.com
Seth Godin om Adblocking

Daniel Larsson
Daniel Larsson
Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och är specialist på sökmotoroptimering. Ämnena handlar om SEO, KPI:er, webbanalys och digitala strategier. Expandtalk är ett contentmarketing företag som jobbar inom flera nischer. Vi hjälper företag med digital marknadsföring och att öka trafiken till webbplatser.

Comments are closed.