Hem » Annonsering » Silicon Six och Ad blitz metoderna i den amerikanska politiken

Silicon Six och Ad blitz metoderna i den amerikanska politiken

Vad är det som gjorde att miljardären Michael Bloomberg valde att försöka bli presidentkandidat och ställa upp mot Donald Trump? Den traditionella vägen går genom demokraternas primärval vilket Bloomberg valt att inte vara med. Istället satsande han direkt på valen i flera stater och Super-tisdagen den 3:e mars då de flesta stater går till val.

Ad Wars under superbowl

Gissningsvis har hans team kartlagt de större sociala nätverken och ser möjligheter att skaffa röster via social media men han kommer också spendera mycket under amerikanska superbowl dvs finalen i amerikansk fotboll som följs av de flesta amerikaner.

Kommer vi få se en okonventionell kampanj?

Bloomberg och hans team är kända för att vara datadrivna. Ett begrepp som förklarar hans beteende är Ad blitz dvs ett organiserat program med digitala annonser. Trumps kampanj vald en liknande strategi med massiva riktade annonser i Facebook under presidentvalet 2016. Enligt en artikel på CNN kommer Bloomberg satsa 100 miljoner dollar med politiska anti-annonser mot Donald Trump.

https://www.youtube.com/watch?v=-IKK2CBtU_c

Pengarna koncenteras till Batleground-stater där det är ett jämnt läge mellan partierna. Exempel på stater där annonserna körs är Arizona, Michigan, Pennsylvania och Wisconsin.

Kritik mot de digitala jättarna

https://www.youtube.com/watch?v=OodpUmYk3MY
Politisk diskussion om algoritmer med Sacha Baron Cohen där han anklagar Silicon Six – en grupp av amerikanska miljardärer som bryr sig mer om företagets vinster än att demokratin fungerar. Sex personer i världen styr väldigt mycket vad världen ser och algoritmerna bygger på att få uppmärksamhet och engagera människor.

 

Scroll to Top