Silicon Six och Ad blitz – skapar ett nytt politiskt landskap

0

Vad är det som gör att miljardären Michael Bloomberg valt att försöka bli presidentkandidat mot Donald Trump? Den traditionella vägen går genom demokraternas primärval vilket Bloomberg valt att inte vara med. Istället satsar han direkt på valen i flera stater och den sk Super-tisdagen den 3:e mars då de flesta stater går till val. Gissningsvis har han kartlagt de större sociala nätverken och ser möjligheter att skaffa röster den vägen.

Kommer vi få se en okonventionell kampanj?

Bloomberg och hans team är kända för att vara datadrivna. Ett begrepp som förklarar hans beteende är Ad blitz dvs ett organiserat program med diigtala annonser. Trumps kampanj vald en liknande strategi med massiva riktade annonser i Facebook under presidentvalet 2016. Enligt en artikel på CNN kommer Bloomberg satsa 100 miljoner dollar med politiska anti-annonser mot Donald Trump.

Pengarna koncenteras till sk Batleground-stater där det är ett jämnt läge mellen partierna. Exempel på stater där annonserna körs är Arizona, Michigan, Pennsylvania och Wisconsin.

Kritik mot de digitala jättarna

Politisk diskussion om algoritmer med Sacha Baron Cohen där han anklagar Silicon Six – en grupp av amerikanska miljardärer som bryr sig mer om företagets vinster än att demokratin fungerar. Sex personer i världen styr väldigt mycket vad världen ser och algoritmerna bygger på att få uppmärksamhet och engagera människor.




Share.

About Author

Daniel Larsson bloggar inom digital marknadsföring och specialist på sökmotoroptimering. Ämnen han bloggar om handlar om digitala strategier som SEO, KPI:er, webbanalys, kryptovalutor och cybersecurity.Expandtalk är en nischad webbyrå i Stockholm som är specialiserad på sökmotoroptimering och content marketing. Vi jobbar med digital marknadsföring och är specialister på att öka trafiken och konverteringar på webbplatser.

Comments are closed.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap